I weekenden blev Sjælland og København vist frem, da Copenhagen Sprint løb af stablen over to dage. Både Wonderful Copenhagen og VisitDenmark er tilfredse afviklingen og perspektiverne.
I weekenden blev der trampet i pedalerne og tørret sved af panden, da første udgave af World Tour-cykelløbet Copenhagen Sprint fandt sted.
Lørdag tilbagelagde de kvindelige deltagere 151,3 kilometer, og dagen efter blev det mændenes tur. De kørte 235 kilometer fra Roskilde over Nordsjælland og videre til København, hvor belgiske Jordi Meeus krydsede målstregen som den første. Hollænderen Lorena Wiebes vandt kvindernes løb.
I alt kørte rytterne gennem ni kommuner undervejs, og her var interesserede mødt op for at følge med. I hovedstaden var der arrangeret festival med storskærm, musik og underholdning i Østre Anlæg ved Statens Museum for Kunst, heppezoner på Nørrebro samt folkecykelløb og andre aktiviteter.
Betegnes som en stærk manifestation
I partnerkredsen bag Copenhagen Sprint var der tilfredshed med både afviklingen og opbakningen til cykelløbet. Erhvervsminister Morten Bødskov (S) hæfter sig ved den rolle, som begivenheder a la denne spiller for landet.
”Danmark er i førertrøjen inden for cykling. Det blev endnu engang understreget denne weekend. Events som dette giver medvind til både lokalsamfund og virksomheder. Og vi vil fortsat træde hårdt i pedalerne, så Danmark også i fremtiden er vært for store begivenheder. Til gavn for både livsnerven og væksten herhjemme.”
Det er planen, at cykelløbet skal være en tilbagevende begivenheder. Indtil videre vender det tilbage de næste to år. Søren Tegen Pedersen, der er administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, glæder sig til, at man skal bygge videre på det fundament, der nu er blevet støbt. Han betegner det som en virkelig flot start.
”Ud over sporten og den store folkelige deltagelse blev Copenhagen Sprint også foldet ud med bredere værdi gennem et politisk cykeltopmøde og som platform for udbredelse af kendskabet til specialcykler til folk med handicap.”
”En stærk manifestation af vores cykelkultur og hovedstaden som eventby, som vi glæder os til at arbejde videre med de kommende år.”
En brandingplatform
Hos VisitDenmark ser administrerende direktør Katja Moesgaard spændende perspektiver i den mulighed, som Copenhagen Sprint giver i forhold til at vise kongeriget frem og gøre flere opmærksomme på, hvad Danmark står for og kan byde på.
”Når et lille land som Danmark får mulighed for at lægge asfalt til store, internationale sportsbegivenheder og – som her – endda få sit eget internationale cykelløb, så åbner det for en række muligheder for at brande os som nation.”
”Copenhagen Sprint er foreløbig en begivenhed, der vender tilbage de kommende to år, og det giver os en platform til at fortælle om de mange unikke muligheder, Danmark har som cykelnation. Både professionelt og for alle de gæster, der bruger cyklen til at komme rundt i vores skønne land.”
Relaterede artikler:
Efter stor indsats: Danmark vinder bud på stort cykelløb

TURISME24.DK Nyt om turisme i Danmark


