Kurhotel Skodsborg. Arkivpressefoto.

Ny strategi giver pote: Kurhotel vender mange års underskud

Efter mange år med røde tal på bundlinjen er det endelig lykkedes for Kurhotel Skodsborg at få overskud i forretningen. En ny strategi med en bredere målgruppe er årsagen, lyder det.

I 14 år har der været underskud hos Kurhotel Skodsborg. Godt nok viste forrige regnskab et overskud hos moderselskabet Skodsborg Sundhedscenter A/S på 200.774 kroner, men i selve driftsselskabet var der i 2022 et negativt årsresultat, der beløb sig til 7,8 millioner kroner.

Siden da er der sket lidt. I slutningen af april fusionerede Kurhotel Skodsborg A/S med Skodsborg Sundhedscenter A/S, konstruktionen med to særskilte selskaber med fælles direktion og bestyrelse, var simpelthen for administrationstung, og nu er det altså kun Kurhotel Skodsborg A/S, der er tilbage.

Og det ser endelig ud til, at lykken er vendt for hotellet. I Hvert fald har hotellet den 17. maj meddelt, at man har lagt 2023 bag sig med en bruttofortjeneste, der lyder på 75,9 millioner kroner, og bundlinjen viser et overskud på to millioner kroner.

Kurhotel Skodsborg oplyser, at fremgangen skyldes et stabilt højt niveau på hotel- og restaurantdriften, og der var også en stor vækst hos hotellets spa og fitness.

Har implementeret ny strategi
De seneste år har Kurhotel Skodsborg arbejdet med at implementere en ny forretningsstrategi med det formål at fremtidssikre hotellet. Strategien indebærer blandt andet et ændret markedsfokus, en ny salgsstrategi, en styrket indsats for rekruttering og fastholdelse af, hvad hotellet kalder de rigtige medarbejdere, samt en omfattende renovering, der blandt andet omfatter flere værelser, og istandsættelse af bygninger og spa.

Man har blandt andet også lukket hotellets restaurant, Kroun, til fordel for det nye Brasserie Carl, som åbnede i 2020 med intentionen om, at restauranten skulle have et bredere appel og tilbyde mad til rimelige priser.

”Takket være en dedikeret, engageret og vedholdende indsats fra alle, høster vi nu frugterne af den strategi, vi har lagt – og det på trods af betydelige eksterne udfordringer undervejs som coronapandemi og energikrise. Det gør mig oprigtigt stolt og glad, at vi nu viser, at den målrettede indsats har skabt et fundament for en balanceret drift,” fortæller Susanne Åberg, administrerende direktør for Kurhotel Skodsborg.

Spa og fitness tiltrækker lokale
Hotellets strategi er ikke blot lykkede med at løfte sin hoteldrift. Lokalområdet er også blevet tiltrukket af de spa- og fitnessaktiviteter, som Kurthotel Skodsborg tilbyder.

”Vi oplevede sidste år det højeste antal medlemmer af vores Spa & Fitness nogensinde, og vores træningshold satte rekord med over 2.000 ugentlige deltagere. Den store lokale opbakning oplevede vi også, da vi i 2023 kunne fejre kurhotellets 125-årsfødselsdag. Så jeg er taknemmelig for, at vores medlemmer, gæster og kunder er loyale og tilvælger Skodsborg,” fortæller Susanne Åberg.

 

Relaterede artikler:

Kendt spahotel fusionerer med moderselskab

Ejendomsudvikler køber københavnsk luksushotel

Efter flere år med røde tal: Hotel fik overskud i 2023