First Camps maskot Yessi sammen med ansatte og gæster på en af kædens destinationer. (Foto: First Camp | PR)

Ny rekordsommer: ”Vi har oplevet en opblomstring”

Vejret har bidraget til, at det har været en travl sommer på First Camps danske destinationer, hvor det – efter en nedgang for to år siden – er lykkedes at trække flere børnefamilier til.

Den grå himmel uden for vinduesruden vidner om, at der i den grad er blevet sat punktum for sommeren, og årets kolde måneder nærmere sig. Ligesom en række andre aktører har First Camp benyttet det som anledning til at gøre status over den højsæson, der nu er overstået.

Campingkæden, der Skandinaviens største af sin slags, har en portefølje bestående af flere end 70 destinationer i Danmark, Sverige, Norge, Finland samt Tyskland. Her til lands ejer First Camp 14 destinationer. Heriblandt den kendte Jesperhus Feriepark.

I år har der været mere travlt end ellers i løbet af sommeren hos netop First Camp, der har kunne notere sig for en rekord, da sommeren i år resulterede i 10 procent flere overnatninger og seks procent flere gæster i Danmark end sidste år.

Har påvirket spontaniteten
First Camp mener selv, at vejret skal have en del af æren for det gode resultat. Det fremhæves, at middeltemperaturen ramte 18,1 grader i juli, hvilket var det højeste i tre år.

Dét sammenholdt med at temperaturerne flere steder i Europa igen i år været høje, har medvirket til, at flere danskere blev hjemme i sommerferien og blandt andet holdt ferie på campingpladserne, lyder det fra kæden.

”Sommeren i år har været helt fænomenal på campingpladserne. Vejret har været med os, og selvom der har været regnskyl, har det jo været en klassisk dansk sommer og varmere end de seneste par år,” siger Kent Lodberg, der er marketingschef hos First Camp – og tilføjer:

”Det har betydet noget for de mere spontane bookinger, men vi har også haft flere bookinger overordnet.”

Bringer maskotter i spil
I 2023 dykkede antallet af børnefamilier, der brugte en del af deres ferie på First Camps danske pladser, men siden har det været på fremmarch. I forhold til sidste år beløb væksten i antallet sig i år til 14 procent.

”Vi har oplevet en opblomstring af camping som ferieform blandt børnefamilierne, som vi også har gjort mere for i år med tiltag netop for børn,” fortæller Kent Lodberg.

”Det handler om flere aktiviteter målrettet børnefamilierne, så det bliver en aktiv og involverende ferieform, og det er noget, der lader til at betyde mere for den nye generation af børnefamilier i dag.”

First Camp har forsøgt at appellere til familierne ved blandt andet at etablere et børneaktivitetsprogram på seks pladser, hvor de mindste gæster har kunnet møde maskotterne Yessi fra First Camp og Dino fra Jesperhus.


Relaterede artikler:

Ny millioninvestering binder historien sammen

Har ikke haft bedre påske de seneste syv år

Jysk campingplads var en af højdespringerne i 2024