Nu kommer direktør Kirsten Brøchner fra Arthur Hotels med en lodret opfordring til landets politikere, som hun mener bør tage livtag med de regler, der spænder ben for dansk erhvervsliv.
Unødvendig, dyr, besværlig at administrere samt med til at øge risikoen for røverier. Sådan beskrives kontantpligten af Kirsten Brøchner, der er administrerende direktør for Arthur Hotels med de to københavnske hoteller Hotel Kong Arthur og Ibsens Hotel.
Kontantpligten blev oprindeligt indført i 1984, hvor tanken var, at den skulle være med til at sikre, at kunder fortsat ville have mulighed for at betale med kontanter, selvom det dengang relativt nye Dankort blev en tiltagende mere populær måde at betale for varer og services på.
I dag – omkring 41 år senere – gælder den stadig, hvilket betyder, at så godt som alle danske virksomheder fortsat skal sørge for, at deres kunder kan benytte kontanter, men spørger man hoteldirektøren, er tiden dog løbet fra den, da langt de fleste i dag benytter andre betalingsmidler.
Ville gerne undgå udgifter
Den helt store årsag til, at kontantpligten bør afskaffes, er ifølge Kirsten Brøchner, at det koster penge at overholde den i og med, at bankerne ikke er pålagt samme pligt, og derfor er det hendes oplevelse, at det er et fåtal af bankfilialer, der tager imod kontanter.
Det betyder, at Arthur Hotels skal betale en kurér for at hente dem og transportere dem til optælling, ligesom man også har investeret 25.000 kroner i en særlig bankboks.
”Hver dag gør vi kassen op, og hvis vi har fået et lille kontantbeløb for måske to fadøl ind, skal vi lægge pengene i en særlig bankpose og sætte den i vores særlige bankboks,” siger den administrerende direktør.
”Én gang om ugen får vi afhentet poserne af et kurerfirma, der sørger for, at de bliver indleveret på et tællecenter. Vi bruger 60.0000 kroner om året på at få afhentet kontanter. Dem ville jeg gerne spare.”
Nye dukker op
Kirsten Brøchner udtaler sig i kølvandet på en analyse fra Dansk Erhverv, hvori organisationen har søgt at udpege en del af de regler og byrder, som man mener fra tid til anden spænder ben for væksten i dansk erhvervsliv. Den anskuelse nikker hoteldirektøren genkendende til.
”Hver gang vi får styr på en regel, dukker der en ny op, som vi skal bruge ressourcer på at forstå og efterleve. Vi har eksempelvis brugt meget tid på GDPR, ESG og hvidvaskreglerne, og snart kommer der regler om løngennemsigtighed. Det fortsætter bare.”
“Mit budskab til politikerne er klart. Gennemgå de regler, vi allerede har, og fjern dem, der ikke skaber reel værdi. Det er oplagt at starte med at afskaffe kontantpligten, som koster virksomhederne dyrt uden at gavne kunderne,” udtaler hun afslutningsvis.
Det er ikke første gang, at kontantpligten debatteres. I 2022 indskærpede Forbrugerombudsmanden reglerne over for flere virksomheder i restaurationsbranchen, som havde set bort fra dem, mens man året før politianmeldte cafékæden Original Coffee for ikke at ville tage imod rede penge.
Relaterede artikler:
Arthur Hotels: Resultat dårligere end forventet

TURISME24.DK Nyt om turisme i Danmark


