Sæby. (Foto: Enjoy Nordjylland | PR)

Efter succes-sæson: Vil gøre turistkontor permanent

Hos Toppen af Danmark har man en oplevelse af, at en af årets indsatser i Nordjylland har bidraget til en god oplevelse for de turister, der kom på besøg. Derfor ønsker man, at den vender tilbage.

I løbet af højsæsonen har de besøgende i Sæby haft mulighed for at henvende sig på et turistkontor, hvis de havde spørgsmål til deres ophold i den nordjyske havneby eller den omkringliggende egn.

I lokalerne kan turisterne blandt andet blive klogere på overnatningsmuligheder, diverse attraktioner og seværdigheder, få tips til shopping og blive ajour med de forskellige begivenheder, der finder sted, ligesom de har adgang til trådløst internet, såfremt det skulle være nødvendigt.

Det er Sæby Handel, Sæby Erhvervsforening og Toppen af Danmark, der varetager opgaven med at drive turistkontoret, som ligger cirka midt mellem havnen, de bynære strande og handelsgaderne i den centrale del af Sæby.

Ser tydelige resultater
Nu, hvor sommeren for alvor går på hæld og efteråret venter forude, er der blevet gjort status over højsæsonen. Det skete i forbindelse med et nyligt møde i Sæby Handelsstandsforening, hvor effekten af indsatsen var på dagsordenen.

Her var turistdirektør Nicolai J. Nissen fra Toppen af Danmark mødt op sammen med marketingdirektør Daniel Svane samt Bent Becker Christensen, der udover at være organisationens driftsdirektør også står for platformen Feriehuse.dk, som hænger sammen med Toppen af Danmark.

De repræsenterede Sæby Turistforening og et af dem emner, som de fremmødte erhvervsdrivende, fik et indblik i, var netop hvordan, sommeren er forløbet på turistkontoret. Det fortæller Nicolai J. Nissen i et opslag på LinkedIn.

”Vi talte blandt andet om vores fælles projekt med turistkontoret i Sæby, som i år har været en succes. Samarbejdet mellem Sæby Erhvervsforening, Sæby Handelsstandsforening og Toppen af Danmark giver allerede tydelige resultater, og vi arbejder nu på at gøre turistkontoret permanent.”

Møder turister flere steder
Turistkontoret i Sæby står dog ikke alene. Flere steder i Nordjylland har de lokale turismeaktører søgt at være til stede, hvor gæsterne er.

Destination Nord har haft et korps af såkaldte turistværter, der har været udstationeret på både faste pladser i Skagen, Frederikshavn, Sæby og Aalborg samt ved store arrangementer i landsdelen. De er blevet oplært på forhånd således, at de kan svare på turisternes spørgsmål.

Destination Nord og Toppen af Danmark har desuden drevet turistinformationen i den tidligere havnemesterbolig i Skagen sammen, mens Kunsten Museum of Modern Art og handelsstandsforeningen Aalborg City har sørget for, at turistværterne har haft base i en telefonkiosk fra 1896 i Aalborg.

Meningen har været at skabe et koordineret setup, hvor indsatserne supplerer hinanden, har destinationsselskabet tidligere fortalt.


Relaterede artikler:

Gratis oplevelser skal højne turistoplevelsen

Nordjylland er klar til at tage imod turister

Destination og turistforening rykker tættere sammen