Der bliver arbejdet med et nyt pakkerejsedirektiv i EU. Her vækker nye regler for forudbetaling og refundering til gæster på hoteller bekymring hos HORESTA.
Europa-Kommissionen har fremlagt et forslag til en opdatering af pakkerejsedirektivet, som man håber kan forbedre beskyttelsen af forbrugere.
Selvom intentionerne er gode, peger HORESTA dog på, at ændringen af direktivet kan få, hvad man betegner som alvorlige konsekvenser for mange hoteller, fordi de kan ende med at miste en del af deres økonomiske grundlag.
Det skyldes, at Kommissionens forslag indebærer nye regler for forudbetalinger, som kan påvirke hotellernes likviditet og mulighed for at investere i forbedringer, lyder det fra HORESTA.
Kan tvinge hoteller til at ændre forretningsmodel
Som det ser ud i dag, har pakkerejsereglerne primært omfattet rejsebureauer og turoperatører, men de nye ændringer vil i langt højere grad omfatte hoteller.
Forslaget lægger således op til, at hoteller, som tilbyder en samlet oplevelse med flere ydelser – eksempelvis overnatning kombineret med adgang til spa eller en middag – fremover vil blive ramt af de nye pakkerejseregler, hvis den ekstra service udgør mere end 25 procent af den samlede pris.
Bliver forslaget vedtaget, kommer hoteller først til at kunne opkræve de sidste 75 procent af betalingen 28 dage før gæstens ophold. Særligt for hoteller i områder med sæsonudsving kan det skabe udfordringer, da forudbetalinger ofte er vigtige for økonomien, påpeger HORESTA.
”Det her forslag risikerer at tvinge mange hoteller til at ændre deres forretningsmodel. Hoteller bruger i dag forudbetalinger til at finansiere renoveringer og sikre stabil drift hele året igennem. Hvis de mister den mulighed, kan det gå ud over både service og kvalitet,” siger Maria Olafsson, politisk chef i HORESTA.
Kritiserer tanker om hurtig refundering
HORESTA peger på en anden del af Europa-Kommissionens forslag, som kan blive en sten i skoen på Danmarks hoteller.
Forslaget lægger nemlig op til, at virksomheder skal refundere privatkunder inden for syv dage og erhvervskunder inden for 14 dage.
”Det er urimeligt, at hoteller skal leve op til strengere krav end andre dele af rejsebranchen. Små og mellemstore virksomheder vil få svært ved at overholde de nye tilbagebetalingsfrister,” siger Maria Olafsson.
Forslaget er endnu ikke blevet vedtaget, og man er fortsat i gang med forhandlingerne i Bruxelles. HORESTA oplyser, at man arbejder sammen med den europæiske brancheorganisation HOTREC for at sikre, at EU’s politikere hører branchens perspektiv.
”Vi støtter intentionen om at beskytte forbrugerne, men det må ikke ske på bekostning af hotellernes muligheder for god og sund drift. Vi appellerer til, at lovgiverne finder en bedre balance, så hotellerne ikke bliver overbebyrdet med unødvendige regler, og at man ikke fjerner en vigtig kilde til likviditet hen over året,” siger Maria Olafsson.
Relaterede artikler:
Minister afviser at ændre Airbnb-regler

TURISME24.DK Nyt om turisme i Danmark


