Autocamper. (Foto: Mette Johnsen | VisitDenmark | PR)

Vestkysten vil have fat i autocampisterne

En ny guide skal inspirere autocamperturister til oplevelser samt indkvartering, give tips til god adfærd og – forhåbentligt – øge deres forbrug, når de drøner op og ned langs den jyske vestkyst.

Nu er tiden inde til at trykke speederen i bund og få sat endnu mere fart på udviklingen inden for autocamperturisme, da den hastigt voksende ferieform rummer et stort økonomisk potentiale for lokalsamfundene langs den jyske vestkyst.

Netop det har Partnerskab for Vestkystturisme, der er et strategisk samarbejde mellem destinationsselskaberne og kommuner i området, sat sig for. Derfor har man for nyligt lanceret en guide ved navn Way Out West, der skal bidrage til dette.

Med autocamperguiden har man forsøgt at lave en nytænkt vejviser, der ved at tage afsæt i de ønsker og behov, som man ved at de tilrejsende har med i kufferten, sigter efter at øge autocamperturisternes forbrug, mens de opholder sig på Vestkysten.

Det er rapporten ’Autocamperturister’, som udkom i begyndelsen af december sidste år, der danner fundamentet for Way Out West. Derudover har Destination Vesterhavet, Destination Vadehavskysten, VisitNordvestkysten, Destination Sønderjylland, 10 kommuner og erhvervsdrivende også budt ind.

Får råd om adfærd
En af konklusionerne i rapporten er, at følelsen af frihed er afgørende for autocamperturister. De ønsker mulighed for spontanitet til trods for, at de også ofte planlægger i hvert fald en del af rejsen.

Derfor har man med guiden søgt at skitsere fleksibel rute fra Rudbøl i syd til Tversted i nord. Det skal gøre det nemmere at være autocamperturist både i forhold til oplevelser, overnatningsmuligheder og servicefaciliteter.

Derudover giver den campisterne overblik over oplevelser ved kysten og i baglandet, ligesom Way Out West udpeger særlige autocamperpladser, campingpladser og bynær parkering.

Slutteligt omfatter den også et adfærdskodeks med tips til, hvordan man undgår at komme på kant med lokalmiljøet og kan bidrage til, at Vestkystens natur, byer og lokalsamfund beskyttes.

En vigtig opgave
Mogens Christen Gade (V), der udover at være borgmester i Jammerbugt Kommune også er formand for Partnerskab for Vestkystturisme, ser et potentiale i turisterne, men det kræver, at man forstår dem.

”Autocamperturister har en anden adfærd end de klassiske turister, der primært bor i feriehus eller på campingpladser, men de er ikke bange for at bruge penge, så længe det er på oplevelser, der løfter ferieoplevelsen.”

”Både kommune, erhverv og destinationer har således en fælles og vigtig opgave i at sikre infrastruktur, faciliteter og viden, der kan bidrage til at indfri potentialet i autocamperturisme,” udtaler formanden.

Skal tale deres sprog
Hos Ribe Camping har man forsøgt at gribe muligheden ved at indrette centrale områder på pladsen særligt til autocampere, da de er noget tungere end traditionelle campingvogne og derfor kræver et robust underlag.

I tillæg hertil er der blevet bygget flere træterrasser, hvor autocampisterne kan sidde under vognens markise, mens pladsen også har etableret servicefaciliteter, der gør det muligt for autocamperne at komme af med såkaldt gråvand og fylde rent vand på.

Det har haft gode resultater, fortæller Anne Schested Hansen, der er medejer af campingpladsen. Mange vil nemlig gerne overnatte på en sikker plads med ordnede forhold, men de vil helst undgå at betale for faciliteter, de ikke benytter.

”Vi har oplevet en stor stigning i autocamperturisme på Ribe Camping over de senere år. Det handler om at tænke i muligheder og tale deres sprog.”

”Autocampere kommer ofte ind for et quick stop, men når de oplever vores nye standpladser med træterrasser og mulighed for at selektere og kun betale for de ydelser, de har brug for – ja, så vender de ofte tilbage.”


Relaterede artikler:

Havn tager drastisk skridt mod autocampere

Autocampere skaber pres ved attraktion

Flere campister – men færre campingvogne