Når turisterne kommer på besøg i Aarhusregionen, kan de med fordel skifte tryksagerne ud med telefonen. Det mener man hos VisitAarhus, som tester en digital løsning.
Gæsteservice kan godt ske på telefonen eller computeren. Det mener man hos VisitAarhus, som lige nu er ved at teste hypotesen som en del af projektet Moving Destin(AI)tions.
Konkret vil man finde ud af, hvordan digital gæsteservice kan være med til at styrke gæsternes ferieoplevelse under deres ophold i Aarhusregionen.
”Vores gæsteserviceteam har fokus på app’en Discover, som vi oprindeligt har skabt og designet til at inspirere og informere potentielle gæster, før de sætter kurs mod destinationen. Nu dykker vi ned i, hvordan platformen også kan fungere som en selvbetjent og interessebaseret rejsemakker, mens gæsterne er her,” skriver VisitAarhus på LinkedIn.
Færre tryksager, mere personlig relevans
VisitAarhus oplyser, at idéen med den mere digitaliserede gæsteservice er at opnå en række fordele. Dels mener man, at man gennem en mere digital tilgang kan minimere brugen af tryksager som foldere og kort.
Gennem Discover kan man også tilbyde gæsterne en mere personlig oplevelse, mens brugerne også kan danne sig et samlet overblik over Aarhusregionen.
Testen foretager man hen over sommeren i samarbejde med konsulenthuset Knowit. Konkret vil man vide, hvordan gæsterne bruger appen, og VisitAarhus’ velkomstværter bidrager også dagligt med data om deres dialoger med gæsterne – fra spørgsmål til inspiration og brugte værktøjer.
På den anden side skal man kunne udlede konkrete anbefalinger til, hvordan Discover kan udvikles, og hvordan digitale platforme kan bruges bedre til at levere gæsteservice.
Vil styrke turismen med kunstig intelligens
Sidste år gav Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse sin støtte til projektet Moving Destin(AI)tions, som den aktuelle indsats er en del af. I alt gav Erhvervsfremmebestyrelsen godt ni millioner kroner.
Projektet er et samarbejde mellem VisitAarhus, Destination Fyn, VisitDenmark og Dansk Kyst- og Naturturisme, og det sigter efter at udnytte det forretningsmæssige potentiale, som er forbundet med kunstig intelligens.
Konkret skal projektet afprøve, udvikle og implementere AI-løsninger, som kan forbedre oplevelsen for kunder og effektivisere virksomhedernes forretningsprocesser.
For eksempel ser man på at optimere anvendelsen af medarbejderressourcer ved hjælp af en kombination af data og AI til at skabe en mere personlig og relevant oplevelse for den enkelte turist. Kunstig intelligens kan også medvirke til at forbedre flowet, når der er mest pres på.
Relaterede artikler:
Giver 57 millioner kroner til turismeprojekter

TURISME24.DK Nyt om turisme i Danmark


