Tirsdag blev anden sæson af succes-initiativet CopenPay, der skal få flere turister til at tænke bæredygtigt, officielt sat i gang ved et arrangement, som Wonderful Copenhagen stod bag.
Sidste år rettede mange internationale medier pludseligt blikket mod København. Opmærksomheden vendte sig mod den danske hovedstad, fordi de fik øjnene op for Wonderful Copenhagens nye initiativ kaldet CopenPay.
Det gik ud på at belønne bæredygtig adfærd med oplevelser. Turister i København kunne eksempelvis få en gratis bådtur rundt i hovedstadens kanaler, hvis de havde samlet skrald sammen, eller veksle en cykeltur til byens attraktioner til en indgangsbillet på et museum.
Det blev omtalt af New York Times, CNN, Washington Post, BBC og en række andre medier, og i de kommende måneder har de atter noget at skrive om. Tirsdag i denne uge blev den nye og større udgave af CopenPay nemlig skudt officielt i gang. Den løber indtil den 17. august.
Har langt flere med
På ugens anden hverdag havde Wonderful Copenhagen inviteret turister, lokale samt en række aktører, der er en del af CopenPay, til området kaldet BaneGaarden, hvor den anden sæson med CopenPay blev sat i gang.
Det stod Rikke Holm Petersen, der er direktør for kommunikation, markedsføring og adfærd hos Wonderful Copenhagen, for. Hun bød også de fremmødte velkommen og fortalte om de forandringer, der vil kendetegne årets udgave.
Populariteten, opmærksomheden og resultaterne har nemlig betydet, at CopenPay har fået vokseværk. Sidste år var der 26 deltagende aktører, men det antal er vokset til over 90 aktører. Derudover er varigheden også skruet op fra fire uger i 2024 til ni i år.
”Vi glæder os til at se gæster i byen benytte sig af muligheden for at give noget tilbage til vores destination og aktivt vælge mere bevidste handlinger i forbindelse med deres rejse,” lyder det fra Wonderfuld Copenhagen – der tilføjer:
”Og selvfølgelig også til at se gæsterne indløse deres forskellige belønninger hos de deltagende aktører rundt i hovedstaden – fra Helsingør i nord til Ishøj i syd.”
Får atter opmærksomhed
Wonderful Copenhagen forklarer desuden, at det ikke kun er medierne, der har udvist interesse for det såkaldte nudging-initiativ. Turistorganisationer fra flere dele af verden har henvendt sig med henblik på at få en hånd til at skabe deres egne lokale udgaver af CopenPay.
Den nye sæson er da heller gået mediernes næse forbi. BBC, Frankfurter Allgemeine Zeitung, nyhedsbureauet Reuters og flere andre har allerede omtalt, at det danske initiativ vender tilbage på ny. Det glæder Wonderful Copenhagen, der vil koncentrere sig om den konkrete opgave.
”Nu handler det om, at vi, sammen med de mange entusiastiske partnere, får CopenPay 2025 til at blive en succes for alle og får så mange rejsende som muligt til at blive mere bevidste om de valg, de træffer, både når de er, og når de rejser hjem og videre til andre destinationer.”
Relaterede artikler:
Meget omtalt initiativ vender tilbage: 90 deltager i år

TURISME24.DK Nyt om turisme i Danmark


