Utzon Center. (Foto: Mette Johnsen | VisitDenmark | PR)

VisitDenmark vil have amerikanere til at tænke nyt

VisitDenmark står i spidsen for en nordisk indsats i USA. Den handler om at få turister til at vælge bæredygtige og lokale oplevelser samt at lokke dem til i andre perioder end højsæsonen.

Henimod slutningen af januar var der skiftedag i Det Hvide Hus, og netop det faktum at præsident Trump atter satte sig på magtens tinde fik mange til at spekulere i, om det ville betyde en ændring i antallet af rejsende mellem USA og Danmark.

Hvis man kigger på, hvor mange amerikanere, der har valgt at komme på besøg i Danmark, tyder de foreløbige udmeldinger dog på, at det i hvert fald har været et godt år med den del af turismen.

Tallene for første kvartal i år viste eksempelvis, at amerikanske overnatninger i København var 17 procent højere end samme periode sidste år, mens Odense registrerede en vækst på 43 procent i turister fra USA i løbet af årets første seks måneder.

Har udviklet varemærke
Hos VisitDenmark ønsker man dog, at de amerikanske turister også skal have øjnene op for dels mere bæredygtige rejser, ligesom de skal opdage de muligheder, der ligger i at rejse uden for højsæsonen, at udforske mindre kendte steder og møde de lokale indbyggere.

Den indsats foregår blandt andet i regi af The Nordics-samarbejdet i USA, som VisitDenmark står i spidsen for på vegne af de nordiske lande. Her er målet at skabe opmærksomhed om rejseformer, hvor turisterne kan kombinere unikke oplevelser med ansvarlige rejsevalg.

I den forbindelse har samarbejdspartnerne udviklet et brand kaldet ’Human, Nature, Moments – In The Nordics’, der danner ramme om denne indsatsen med at pege amerikanerne i retning af de dele af Danmark og resten af Norden, som de måske ikke selv er stødt på.

Kampagne på vej
En af måderne, som de nordiske lande forsøger at rette opmærksomheden mod oplevelser, er via det såkaldte Meaningful Travel Map. Det er et interaktivt kort, hvor turoperatører og rejsende kan blive klogere på opleverser, der er lokale, bæredygtige og på sin vis unikke for et givent land.

Danmark, Sverige, Norge og Finland er gået sammen med organisationen Tourism Cares om at sætte lokale aktører på kortet. Indtil videre er blandt andet Utzon Center og Kunsten i Aalborg, Bornholm Food Tours, Naturguide Møn samt Cykelkokken og GreenKayak i København på.

Derudover forsøger samarbejdspartnerne også at slå igennem i medierne, og det skal blandt andet ske ved hjælp af en kampagne. Den skal afvikles sammen med Smithsonian Media, der vil benytte Meaningful Travel Map i forskellige sammenhænge.

Selskabet er valgt, fordi Smithsonian Media har fat i en målgruppe af amerikanske rejsende, der ønsker at fordybe sig i lokal kultur, natur og gastronomi.

”På den måde får små, lokale danske aktører en stærkere stemme i et af verdens mest konkurrenceprægede rejsemarkeder,” lyder det fra VisitDenmark.


Relaterede artikler:

Dansk turisme på charmeoffensiv i tysk hovedstad

VisitDenmark: Derfor rejser turisterne til Danmark

Tager nye midler i brug i kampen for turister