H.C. Andersens Hus i Odense set fra luften. Foto: Mitch Wiesinger.

Kulturmanifest skal styrke turismen i Odense

Odenses kulturaktører er rykket sammen om at tiltrække flere kulturturister til byen. Med et nyt manifest forpligter de hinanden på opgaven.

Odense har ambitioner for samarbejdet mellem byens kultur-, turisme- og oplevelsesaktører. Således er det lykkedes for Destination Fyn, Odense Kommune og kulturaktører i kommunen at samle sig om et fælles kulturmanifest.

Her fastslås det, at kultur, turisme og erhverv i endnu højere grad skal samarbejde for at styrke byens position som en attraktiv destination.

Manifestet er blevet lanceret i denne uge i forbindelse med et større Turisme Kickoff-event for byens kultur-, turisme- og oplevelsesbranche, oplyser Odense Kommune i en pressemeddelelse.

Flere aktører er med
Håbet er, at kulturmanifestet kan skabe vækst i turisme, samtidig med at Odenses kulturarv og autentiske karakter bevares. Målet er at skabe en samlet bevægelse, hvor kultur og kreativitet bliver drivkraften i byens udvikling, lyder det.

Turisme er dog ikke det eneste fokus. Manifestet skal også være med til at sikre en levende by med flere arbejdspladser og et rigt kulturliv – til gavn for både borgere og gæster.

Ud over Destination Fyn og Odense Kommune har Odense International Film Festival, Odense Teater, Visit Odense, Teater Momentum, Kunstmuseum Brandts, Odense Åfart, Storms Pakhus, Danmarks Jernbanemuseum og Museum Odense også tilsluttet sig manifestet.

Første af sin slags i Danmark
I manifestet aflægger alle aktører et fælles løfte om at styrke og synliggøre Odenses potentialer som destination for kulturturisme. At deltage forpligter, og det er første gang, at sådan et fællesskab er set i Danmark, fortæller Trine Spliid Bech, administrationschef for Vækst & Turisme i Odense Kommune.

”Det er første gang i Danmark, at kulturinstitutioner, turismeaktører, kommune og destinationsselskab går sammen om en forpligtende aftale på tværs. Det er vi stolte af. Der er mange vigtige ambitioner i manifestet, og det er fantastisk, at vi som by kan vise en ny vej frem for kulturturisme,” siger hun og fortsætter.

”Det vidner om en stor samarbejdslyst og mange stærke relationer på tværs af brancher, og forhåbentlig vil endnu flere aktører være med over tid. Jeg glæder mig meget til at se effekterne af Kulturturismemanifestet.”

Kulturturismemanifestet er et delprojekt af erhvervsfremmeprojektet Cities for Culture, hvor Odense som en del af Dansk Storbyturisme har arbejdet for at styrke kulturturismen på tværs af Odense, Aarhus og København. Projektet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, oplyses det.

Relaterede artikler:

Odense rykker sammen om kæmpe hyldest af H.C. Andersen

Stort hotel i Odense bliver en del af Strawberry

Lufter planer for stort hotel i Odense