Nu har VisitDenmark fået grønt lys til, at organisationen kan øge antallet af prioriterede markeder fra ni til 14. Disse bliver inddelt i to kategorier, hvilket giver mulighed for differentierede indsatser.
Siden verden åbnede på ny efter COVID-19-pandemien har kinesiske turister ikke rejst til Danmark i samme grad som tidligere.
Det skyldes blandt andet, at luftrumslukninger i Rusland som følge af landets krig mod Ukraine har resulteret i færre flyruter og længere rejsetid, ligesom restriktionerne i flere asiatiske lande – heriblandt Kina – blev lempet senere, end tilfældet var i Europa.
De færre turister fra Kina fik i slutningen af sidste år VisitDenmark til at melde ud, at man ville skrue ned for indsatsen i landet og lukke det markedskontor, som organisationen har drevet i samarbejde med Innovasjon Norge.
Godkender anbefaling
Det er altså ikke uvant, at VisitDenmark løbende justerer den indsats, der skal resultere i at trække udenlandske turister til landet, og nu har man atter en gang tilrettet sit fokus.
Den nationale turismeorganisation oplyser nemlig, at man for nyligt har udarbejdet en ny markedsprioritering, som er blevet anbefalet til Det Nationale Turismeforum under By-, Land- og Kirkeministeriet, da det er den instans, der træffer beslutning om, hvilke lande der er fokus på.
Den er nu blevet godkendt, hvilket indebærer, at dansk turisme går fra at bearbejde ni til 14 markeder, men disse deles op således, at VisitDenmark kan have en differentieret indsats på baggrund af, hvor vigtige de vurderes til at være samt en række andre faktorer.
Tyskland, Storbritannien, Norge, USA, Nederlandene, Sverige, Frankrig og Italien er derfor nu blevet udpeget som hovedmarkeder, og de får følgeskab af seks udviklingsmarkeder. Det drejer sig om Schweiz, Spanien, Belgien, Polen, Østrig samt Indien.
Ser på flere faktorer
Ifølge Mads Schreiner, der er international markedsdirektør i VisitDenmark, er det vigtigt, at ressourcerne er prioriteret rigtigt, hvis man vil have det maksimale udbytte af den indsats, der foretages for at tiltrække udenlandske turister.
”VisitDenmark er med markedskontorer i en række lande den internationalt forankrede turismeorganisation. Det er vores opgave at varetage markedsføringen af Danmark uden for landets grænser, og det er vigtigt, at vi prioriterer indsatsen rigtigt,”
”Der er et ekstremt grundigt arbejde, der ligger til grund for anbefalingen. Selvfølgelig spiller økonomi, tilgængelighed og potentiale ind. Men vi ser også på historik, partnerskaber og allerede opbyggede netværk, når vi laver anbefalingen,” understreger Mads Schreiner.
Relaterede artikler:
VisitDenmark opgiver arbejdet i Kina