VisitDenmark-workshop i Beijing i 2019. (PR-foto).

VisitDenmark opgiver arbejdet i Kina

Kineserne har ikke rigtigt gjort genkomst i Danmark efter coronapandemien. Derfor tager VisitDenmark nu konsekvensen, og man dropper markedsføringen i Kina.

VisitDenmark har mandag meldt ud, at man lukker markedskontoret i Kina og indstiller indsatsen på det kinesiske marked. Beslutningen kommer efter længere tids fald i antallet af rejsende fra Kina til Danmark.

Den beslutning forstærkes yderligere af, at flere flyselskaber har besluttet at nedlægge direkte flyruter. Krigen i Ukraine har gjort luftvejen længere, og kinesernes rejselyst mod Danmark og de øvrige nordiske lande er ikke i tilstrækkeligt omfang vendt tilbage efter Covid-19-pandemien, oplyser VisitDenmark i en pressemeddelelse.

Det er det Nationale Turistforum under By-, Land- og Kirkeministeriet, der prioriterer, hvilke lande VisitDenmark har fokus på. Det sker løbende på baggrund af en markedsrating, som VisitDenmark er ansvarlig for.

En meget lille del af omsætningen
Nedlæggelsen af markedsføringsarbejdet i Kina betyder ikke et særligt stort tab for Danmark. Kina står nemlig for en forsvindende lille del af turismeomsætningen, fortæller VisitDenmarks internationale markedsdirektør, Mads Schreiner.

”Vi tager løbende bestik af, om indsatsen og de investerede midler giver mening i forhold til den omsætning, de udenlandske gæster bringer med sig. Her kan vi konstatere, at de kinesiske turister i dag udgør under en halv procent af den samlede udenlandske omsætning og af de udenlandske gæster i Danmark. Derfor har vi valgt at prioritere midlerne anderledes,” siger han.

VisitDenmark har i dag markedskontorer på i alt otte markeder, hvor organisationen arbejder for at positionere Danmark som en rejsedestination for de udenlandske gæster. Markedsdirektøren konstaterer, at lukningen ikke er ensbetydende med, at kinesere ikke længere vil komme til Danmark.

”Der vil fortsat komme kinesiske turister til Danmark – både i forbindelse med fritid og erhverv. Og vi vil selvfølgelig holde øje med, om markedet ændrer sig markant,” siger Mads Schreiner.

VisitDenmarks markedskontor i Kina har indtil nu været drevet i fællesskab med organisationen Innovasjon Norge, og det er forventningen, at det lukker ved udgangen af januar 2025.

Med beslutningen siger VisitDenmark farvel til tre lokalt ansatte medarbejdere. De midler, der hidtil har været allokeret til det kinesiske marked, vil fremadrettet bruges til at styrke indsatsen på de øvrige markeder, lyder det.

 

Relaterede artikler:

VisitDenmark nedlægger attraktionslisten

VisitDenmark tager et stykke Danmark med til Paris

Fornyelsens vinde blæser over VisitDenmark