- TURISME24.DK - https://turisme24.dk -

Vil sætte fokus på landsbyer ved Limfjorden

Landsbyer i Skiveegnen er i dag for lette at overse, mener Destination Limfjorden. I samarbejde med lokale ønsker man at sætte spot på de oplevelser, som området byder på.

Skiveegnen gemmer på landsbyer, som turisterne ikke nødvendigvis altid får øje på. Google afslører ikke meget om stederne, men hos Destination Limfjorden ønsker man at sætte spot på byerne, så flere turister kommer på besøg.

Destinationsselskabet har lanceret projektet ”Et hjørne af Limfjorden” med hjælp fra lokalbefolkningen, så lokale oplevelser, gode udsigtspunkter, flotte vandreture og naturskønne områder får den opmærksomhed, som Destination Limfjorden mener, at de fortjener.

Projektet er støttet af Spar Vest Fonden, som har bidraget med mere end 350.000 kroner, og hos Destination Limfjorden glæder direktør Rasmus Friis Sørensen sig.

”Spar Vest Fondens støtte til udviklingen på Skiveegnen og deres engagement i områdefornyelser i landdistrikterne er meget prisværdigt og gør det netop muligt at lancere sådan et projekt, hvor vi styrker micro-oplevelserne i landdistrikterne samtidig med, at vi folder lokalsamfundene ud som spændende steder at besøge og bo i,” udtaler han.

Skiltning skal lede til oplevelser
Projektet sker som et led i, at mange landsbyer i Skive Kommune arbejder for at styrke tilflytningen, og man ønsker at undgå, at de blot er steder, man suser igennem i bilen.

Intentionen er at sætte fokus på det unikke, det særlige og styrkerne, som lokalområdet byder på, så turister i fremtiden gerne tager en afstikker for at opleve noget i området.

Konkret kommer man til at gøre brug af fysiske informationsskilte og digitale kort, som skal øge tilgængeligheden til seværdigheder og oplevelser væsentligt for både besøgende og potentielle bosættere. Under udformningen af projektet skal lokale med på råd.

”Projektet rummer både udvikling, turisme, fællesskab og har potentiale til at skabe positive forandringer i hele Skiveegnen. Vi inviterer derfor borgerne ind til at hjælpe med at spotte de gode, unikke og særlige steder på vores egn,” skriver Destination Limfjorden og tilføjer:

”Det handler om at skabe lokale ambassadører, der kan formidle det særlige ved deres landsby eller område, og om at give både beboere og besøgende et bedre overblik over, hvad Skiveegnen har at byde på.”

Inddragelsen af borgere kommer til at ske gennem et spørgeskema og arbejdsmøder, hvor de kan foreslå seværdigheder, udsigtspunkter, stier med mere i deres lokalområde.

Projektet løber frem til efteråret 2025, og spørgeskemaundersøgelsen er åben frem til april. Efterfølgende vil Destination Limfjorden samarbejde med lokale foreninger om at udvælge steder, som skal på infoskiltene.


Relaterede artikler:

Destinationsselskaber efterlyser flere sommerhuse

Destination rykker ind på rådhus

Limfjorden henter direktør fra DKNT