Sidste år var væksten i overnatninger i Destination Limfjorden højere end landsgennemsnittet, og den udvikling tilskrives blandt andet mere samarbejde mellem erhvervsliv og andre aktører.
Danmarks Statistik har fået opgjort de endelige overnatningstal fra sidste år og de viser, at der blev foretaget 66,2 millioner turistovernatninger på landets hoteller, feriecentre, campingpladser, vandrerhjem, lystbådehavne, feriehuse samt på de mindre overnatningssteder i 2024.
At tallene nu er klar, har ligeledes givet destinationsselskaberne på tværs af landet lejlighed til at danne sig et komplet billede af, hvordan det nu forgangne år artede sig i det hjørne af Danmark, hvor de står for udviklingen.
Det har man gjort hos Destination Limfjorden, der har hjemmebane i kommunerne Skive, Struer og Morsø, og her er man godt tilfreds, lyder det i en pressemeddelelse. Opgørelsen viser nemlig, at væksten i lokalområdet var højere end på landsplan.
Har iværksat flere indsatser
Sammenlignet med året før kunne Destination Limfjorden i 2024 glæde sig over en vækst på fire procent i antallet af overnatninger, og dermed overhaler man landsgennemsnittet, da dette endte på to procent sidste år.
Destinationen oplyser, at stigningen både stammer fra flere danske og udenlandske gæster. Heriblandt de tyske tilrejsende, der sammen med besøgende fra andre dele af Danmark, er områdets vigtigste marked.
Ifølge Destination Limfjorden tolker man udviklingen som et tegn på, at en række forskellige indsatser har fungeret efter hensigten. De har blandt andet skulle skabe mere turismeaktivitet i skuldersæsonerne, udvikle lokale oplevelsestilbud og forbedre synligheden.
Som eksempel på en af disse nævnes ‘Smag på Limfjorden’. Det er et parløb med lokale fødevareaktører og oplevelsessteder om at udvikle nye oplevelsestilbud, der blandt andet skal skabe nye grunde til, at turister skal komme forbi både i og uden for højsæsonen.
Indsats får æren
Alt i alt mener administrerende direktør Rasmus Friis Sørensen fra Destination Limfjorden, at antallet af overnatninger sidste år peger på, at man har fået lagt den rigtige kurs, og det nu handler om at følge den.
“Det er meget positivt, at vi ser en vækst, der ligger over landsgennemsnittet. Det vidner om, at vores fælles indsats med både erhvervet og kommunerne på vores egn skaber resultater. Vi er godt på vej til at gøre vores Limfjordsområde til en endnu stærkere destination.”
Relaterede artikler:
Destinationsselskaber efterlyser flere sommerhuse