I løbet af årets første tre måneder har DSB noteret, at flere erhvervsrejser end tidligere er foregået på skinner. Ifølge kundechef er det ikke kun rabatter, der er med til at skubbe på udviklingen.
Om det er muligheden for at komme lidt videre med dagens arbejde på vej til og fra et møde eller om det er hensyn til klimaet, er ikke umiddelbart til at sige, men DSB oplever, at flere virksomheder benytter sig af kollektiv transport, når ansatte skal fra a til b og tilbage igen.
I årets første kvartal har DSB registreret en stigning i på 22 procent i antallet af erhvervsaftaler, der giver forretningskunder forskellige rabatter og lignende, på 22 procent. Det fortsætter hvor udviklingen sidste år slap, da der fandt en samlet stigning på syv procent sted i løbet af 2024.
”Vi oplever en øget interesse fra virksomhederne for at sende medarbejderne på toget, når de skal på rejse gennem landet. Det er der sikkert flere årsager til, blandt andet at gøre transporttid til arbejdstid i toget,” udtaler Charlotte Kjærulff, der er kundechef i DSB.
Vil have flere til at lade bilen blive holdende derhjemme
Det er ikke udelukkende mængden af erhvervsaftaler, som er steget i perioden fra starten af januar til og med udgangen af marts. Det samme gælder antallet af udstedte erhvervskort, der er steget med 11 procent i årets første kvartal.
Erhvervskort fungerer således, at en arbejdsgiver kan give de ansatte mulighed for at købe et eventuelt pendlerkort over lønnen og dermed opnå rabat på de daglige ture mellem arbejdspladsen og hjemmet gennem en såkaldt bruttolønsaftale.
DSB mener, at den mulighed potentielt kan få flere ansatte til at overveje, hvorvidt de skal tage tog, bus eller metro i stedet for bilen, når de pendler til og fra deres job. Ordningen blev udvidet i efteråret sidste år og dækker dermed nu hele Sjælland samt øerne.
Giver adgang til data
Fælles for begge de to ordninger er, at virksomhederne får adgang til data om eksempelvis de CO2-udledninger, der er knyttet til rejseaktiviteterne. Det kan benyttes til ESG-afrapportering (Environment, Social and Governance, red.), hvor transport til og fra job samt i arbejdstiden indgår.
Ifølge Charlotte Kjærulff er der et stigende behov for netop den slags oplysninger, da både klimaaftryk og andre former for bæredygtighed løbende fylder mere hos i hvert fald en del af aktørerne i landets erhvervsliv.
”Flere virksomheder har øget fokus på at skulle dokumentere deres arbejde med en bæredygtig drift. Her tæller medarbejdernes transport også med både rejser i arbejdstiden og til og fra arbejde.”
”Med erhvervskort og erhvervsaftaler er der adgang til data, der kan bruges, når indsatsen skal rapporteres, og der er rabatter på rejserne, så der er fere fordele ved erhvervskort og erhvervsaftaler,” lyder det.
Relaterede artikler:
DSB om resultat: ”Det er særdeles tilfredsstillende”