Wonderful Copenhagen har vundet plads på en international liste over de mest innovative virksomheder i branchen. Den har man vundet med konceptet CopenPay, som sidste år fik stor international opmærksomhed.
Når der i dag tales om innovation blandt globale virksomheder inden for rejser og hospitality, handler det om at skabe oplevelser, som er helt personlige.
Det mener magasinet Fast Company, som har lavet en liste over de 10 mest innovative virksomheder i branchen globalt, og her har Wonderful Copenhagen opnået en 10.-plads.
Valget er faldet på det københavnske destinationsselskab, fordi man her lykkes med at få turister til at investere i den lokale økonomi.
”Som svar på det stigende problem med overturisme forsøger destinationer sig med alt fra at indføre ekstra afgifter – som man ser det i Venedig og Bali – til at begrænse krydstogtskibe i byer som Amsterdam, Barcelona og Santorini i Grækenland. Wonderful Copenhagen, turismeorganisationen for hovedstadsområdet i Danmark, har skabt en ny tilgang, som ikke straffer eller afviser rejsende, men i stedet fortolker rejser som en positiv kraft,” skriver mediet blandt andet.
Her fremhæver man CopenPay, som startede som et pilotprojekt sidste sommer. Med CopenPay belønnes turister for eksempel for at vælge at bevæge sig rundt på cykel eller med offentlig transport og for at deltage i rengøringen af offentlige rum som parker. Til gengæld kan de få adgang til gratis kajakker, vegetariske frokoster og andre aktiviteter.
Generelt stoler man på, at turisterne fortæller sandheden, men de kan også vise dokumentation til virksomheder, som er en del af CopenPay – for eksempel i form af togbilletter eller billeder af dem selv på cykel eller mens de gør rent.
Fast Company nævner også, at projektet genererede omkring 765 millioner kroner i annonceværdi, fordi det fik stor opmærksomhed i de internationale nyhedsmedier.
Blev klar kort før lancering
Wonderful Copenhagen glæder sig på LinkedIn over pladsen på listen og fortæller, at CopenPay overhovedet ikke var klar, da vi befandt os på samme tid sidste år.
”Vi havde ikke engang navnet på plads. Siden da er det gået stærkt. Som i rigtig stærkt. I første omgang med de mange begejstrede turister og engagerede lokale aktører, der udgør CopenPay. Derefter en overvældende international medieinteresse for vores nye koncept, som gav os historisk meget taletid i medier verden over, hvor vi fik sat Danmarks hovedstad på den globale, grønne dagsorden,” skriver Wonderful Copenhagen.
På LinkedIn oplyser destinationsselskabet også, at man har præsenteret CopenPay for både Europa-Kommissionen og OECD, modtaget priser og anerkendelser og får henvendelser fra nær og fjern fra aktører, som ønsker inspiration til at skabe lignende projekter.
Wonderful Copenhagen løfter også sløret for, at man aktuelt er i gang med at få CopenPay 2025 op at stå. Her takker man samarbejdspartnerne i hovedstadens turisme, kommunikationsbureauet Mensch og VisitDenmark, som alle har bidraget til tilblivelsen af CopenPay.
Mens Wonderful Copenhagen kommer ind på listen på en 10.-plads, går førstepladsen til Port og Portland i USA for at skabe en lufthavn, som er en god ambassadør for sit lokalområde. På andenpladsen findes Breeze Airways som lykkedes med at skabe et profitabelt lavprisflyselskab, mens tredjepladsen indtages af AJ Capital Partners for at overtage Field & Stream og efterfølgende omskabe navnet til et brand for boutiquehoteller.
Relaterede artikler:
Mere international hyldest til WoCo-initiativ