Wonderful Copenhagen har oplevet massiv interesse fra internationale medier, efter at man har lanceret pilotprojektet CopenPay. (Arkivfoto fra Wonderful Copenhagen | Daniel Rasmussen.)

WoCo-initiativ får massiv opmærksomhed

I midten af juli lancerede Wonderful Copenhagen et nyt initiativ, som skulle få turisterne til at tænke på bæredygtighed under ferien. Allerede dengang var der stor interesse fra internationale medier, men interessen har været vedvarende.

Den 15. juni lancerede Wonderful Copenhagen tiltaget CopenPay, som kort fortalt sigter efter at belønne turister for at tage de klimavenlige valg, når de holder ferie i hovedstaden.

Det betyder, at hvis turister for eksempel cykler til attraktioner eller deltager i frivilligt arbejde som for eksempel at indsamle plastikaffald, kan de på den anden side af de gode gerninger se frem til gratis adgang til en række oplevelser, herunder guidede museumsture, gratis kajakudlejning og gratis frokoster fremstillet med lokalt producerede råvarer.

Allerede ved lanceringen var der stor mediebevågenhed fra den internationale presse, og således har CopenPay fyldt i spalterne på medier som amerikanske  New York TimesCNNWashington Post og Business Insider samt britiske BBC og The Guardian og franske Le Figaro.

Men interessen fra pressen har ikke kun stået på i forbindelse med lanceringen af projektet, som løber frem til uge 32, oplyser Wonderful Copenhagen på LinkedIn.

”Der har også været stor interesse i Kina, Japan og Indien med omtaler i blandt andet China Daily og The Times of India. Vi har også været i radioprogrammer i både Canada, USA og Australien og på morgen-tv i New Zealand og i England. Og vi har talt med adskillige internationale nyhedsbureauer, der løfter historien endnu bredere ud, herunder Reuters og The Associated Press,” lyder det således fra Wonderful Copenhagen.

Wonderful Copenhagen nævner også, at det er blevet til langt over 1.300 presseomtaler i de internationale medier.

Vil transformere turismen til noget positivt
I første omgang er der 20 attraktioner med i CopenPay, blandt andet Nationalmuseet, Statens Museum for Kunst, Sparta Running Club, GreenKayak, CopenHill og cykeludlejningen Donkey Republic. Håbet er, at man kan fortsætte projektet på længere sigt.

Det er også håbet, at man kan være med til at inspirere andre destinationer rundt omkring i verden. Turismen er ikke altid en lige populær størrelse, og mens CopenPay er blevet taget godt imod af Københavns politikere, har de samme politikere også bedt erhvervsminister Morten Bødskov (S) om lov til at indføre en turistafgift på overnatninger i Københavns Kommune.

Andre steder i verden oplever turismen en endnu mere kraftig modreaktion. I Barcelona har demonstranter sprøjtet vand på turister med vandpistoler, mens tusinder af demonstranter har været på gaden for at demonstrere mod turismen på ferieøen Mallorca. Protester har også fundet sted i Grækenland og Holland.

I Venedig trådte nye regler i kraft torsdag, som forbyder guidede ture med grupper på mere end 25 gæster, mens man også har forbudt megafoner.

Med CopenPay ønsker Wonderful Copenhagen at anvise en vej for turismen, som kan gavne destinationen.

“Vi skal transformere turismen fra at være en miljøbelastning til at blive en kraft for positiv udvikling. Vigtige skridt i dette er at ændre, hvordan vi bevæger os rundt på destinationen, hvad vi forbruger, og hvordan vi interagerer med lokalbefolkningen. Med CopenPay ønsker vi at rejsende såvel som lokale attraktioner gør en indsats for den grønne omstilling,” har Wonderful Copenhagens administrerende direktør, Mikkel Aarø-Hansen, tidligere udtalt.

 

Relaterede artikler:

WoCo får international ros for grønt initiativ

Noget for noget: WoCo vil belønne grønne turister

Slipper for sparekniven: WoCo roser regeringen