Nordmændene har været mere fraværende i Feriedanmark i de seneste år end førhen. En ny undersøgelse fra VisitDenmark viser, at feriehuse kan være en del af løsningen, og nu vil man hurtigt i gang med ny markedsføring.
Nordmændene rejser ikke så ofte på ferie i Danmark, som de har gjort. Selvom det er ”dejlig å være norsk i Danmark,” betyder en svag norsk kronekurs, at det simpelthen er blevet dyrere at rejse hertil for vores naboer mod nord. Det har i hvert fald været analysen de seneste år.
Men hos VisitDenmark har man ønsket at blive klogere. Målet er at få nordmændene tilbage, og de mener, at feriehusferier med besøg på danske attraktioner er nøglen til at vinde nordmændene tilbage. Det baserer man på en analyse, som VisitDenmark har foretaget.
Konkret satte man med flere samarbejdspartnere en markedsundersøgelse i gang i efteråret 2024 for at få dybere indsigt i nordmændenes rejsevaner og præferencer.
”Nordmænd er populære gæster i Danmark, men i de senere år er de norske overnatninger faldet, og vi ville gerne undersøge, hvorfor nordmændenes rejsemønstre har ændret sig, selv om kærligheden til Danmark stadig er der,” siger VisitDenmarks markedschef i Norge, Hege Fredlund Hoff, i en pressemeddelelse og fortsætter:
”Med analysen har vi fået en række nye indsigter, som vi nu vil arbejde videre med. Vi kommer til at skabe kendskab til Danmark på en ny måde, der går meget tættere på de danske oplevelser og produkter. Det kræver en vældig tæt dialog med destinationsselskaberne og virksomhederne, så vi kan fortælle om alt det nye, der sker i Danmark, og som kan inspirere nordmændene til at rejse til Danmark.”
Feriehuse matcher nordmænds ønsker
Analysen, som VisitDenmark står bag, er foretaget af Epinion, der har udført både kvalitative og kvantitative undersøgelser.
Ifølge analysen kan den danske feriehusferie være nøglen til at skabe vækst på markedet. Nordmænd tager typisk på hotelferie i Danmark, og selv om hotellerne fortsat er meget attraktive, viser analysen et stort potentiale i at øge kendskabet til feriehusferien.
Feriehusferien foregår tæt på de danske kyster med mulighed for afslapning og privatliv – ofte tæt på attraktive gastronomiske tilbud og mulighed for oplevelser og besøg på attraktioner. Det matcher nordmændenes rejsemotiver, lyder det fra VisitDenmark.
Herfra lyder det også, at analysen bekræfter, at attraktioner som Tivoli, Legoland, Djurs Sommerland, Fårup Sommerland og Aalborg Zoo er en væsentlig årsag til, at især norske børnefamilier vælger Danmark.
Således svarer 47 procent af alle nordmænd, at attraktionerne er vigtige, når de planlægger ferien i Danmark.
“Feriehusferien rummer et stort potentiale for at tiltrække flere nordmænd til Danmark. Den forener alt det, nordmændene sætter pris på ved Danmark samtidig med, at det er en prisvenlig ferieform. Derfor er det et af de spor, vi nu arbejder videre med,” siger Hege Fredlund Hoff.
Er prisbevidste på ferien
Historisk set har de norske turister været kendt for at have et højt forbrug på deres ferie i Danmark. Men de er blevet mere prisbevidste, oplyser VisitDenmark.
Det skyldes ikke mindst den svage norske krone, som gør ferien i Danmark dyr, særligt når den sammenlignes med ferie i andre lande, lyder det.
Her kan feriehusferien spille en vigtig rolle, mener Per Dam, administrerende direktør i Sol og Strand:
”Feriehuse er for enhver smag og til forskellige budgetter, og vi ser gode muligheder for at tiltrække nordmænd til Danmark tidligt på sommeren, hvor mange har mulighed for ferie, og hvor vi også kan tilbyde en god pris. Det er noget af det, vi vil kigge på sammen med VisitDenmark,” siger han.
Vil hurtigt i gang med at vende kurven
VisitDenmark er sammen med Sol og Strand, Feriepartner Danmark og andre samarbejdspartnere gået i gang med at planlægge indsatsen for 2025 på baggrund af de nye indsigter. Og man vil handle hurtigt.
”Selv om nordmændene er blevet smart consumers, der gerne vil have noget for pengene, er rejselysten stadig stor. De seneste tal viser, at nordmændene vil bruge flere penge på ferie i 2025, og derfor er det vigtigt at komme hurtigt i gang med at arbejde med de nye muligheder, så vi kan få vendt kurven,” siger Hege Fredlund Hoff.
Sol og Strand ser også gode muligheder på markedet:
“Analysen giver et aktuelt indblik i, hvordan vi kan tiltrække flere norske gæster, og på grund af VisitDenmarks proaktive indsats har vi mulighed for at handle allerede i denne sæson. Vi ser frem til at bidrage til den fælles indsats på markedet og forhåbentlig snart byde endnu flere norske gæster velkommen til Danmark,” siger Per Dam.
Relaterede artikler:
Nye mærker skal fremme grønne feriehuse
Beskytter hundredvis af sommerhuse: Ingen tager ansvar for dige