Per Dam, administrerende direktør hos Sol og Strand. PR-foto.

Stor feriehusudlejer tror på rekordår i 2025

2025 byder på en god start for den store feriehusudlejer Sol og Strand. Her tror man på et rekordår, men der er også tendenser, der giver anledning til panderynker.

Selvom vi knap nok har nået at dyppe tæerne i 2025, tør den store feriehusudlejer Sol og Strand godt komme med en forudsigelse. Væksten i bookinger buldrer nemlig så meget fremad, at man øjner muligheden for endnu et rekordår.

Det siger Sol og Strands administrerende direktør, Per Dam, i en pressemeddelelse, hvor han gør status over udsigten til 2025.

”2024 var et rekordår for os. Vi klarede os godt i markedet med et fint salg og opnåede også vækst i forbookinger til 2025. Og status er, at de gode salgstendenser er fortsat i det nye år. Derfor er vi optimistiske og tror på mulighederne for et rekordår i 2025 – omend vi er meget opmærksomme på ikke at tage højsæsonen for givet,” siger Per Dam.

Markant vækst i bookinger
Som Per Dam selv siger, er der vækst i antallet af bookinger, som Sol og Strand modtager – 24 procent for at være helt præcis, når 2025-sæsonen sammenlignes med samme tidspunkt sidste år. Per Dam mener, at det skyldes flere faktorer.

”Vi har over de seneste år arbejdet målrettet med at sikre en høj tilfredshed både hos husejere, feriegæster og medarbejdere. Alle tre områder er vigtige for os. Mange sætter også pris på, at vi er lokale og ejet af en dansk fond, der støtter gode formål. Udviklingen med øget tilfredshed har været med til at øge interessen fra flere husejere, der gerne vil arbejde sammen med os – og det er vi selvfølgelig glade og ydmyge over for, for vi ved, at det forpligter,” siger Per Dam.

Han tilføjer:

”Vi skal hver dag gøre os umage for at leve op til øgede forventninger, både hos feriegæster og husejere. Det gælder også i forhold til evnen til at skabe salg, så en del af vores øgede salg kan helt sikkert tilskrives, at vi både har fået flere gode huse ind til udlejning, at vi har løftet tilfredsheden hos vores fælles gæster, og at vi har øget vores indsats på alt omkring salg og markedsføring betydeligt – både i Danmark og udlandet – for vi ved, at konkurrencen om at skabe salg er hård,” siger Per Dam.

Tror på at hente et par procenter
Selvom den markante vækst giver anledning til optimisme, ved man hos Sol og Strand godt, at væksten kan have flere årsager, og derfor er man også klar over, at der stadig kan ske forskydninger i løbet af året.

”Vores forventninger til hele året er derfor stadig, at vi har øget vores udlejning med et par procent, når året er overstået – selvfølgelig gerne mere, og med den gode start i 2025 er vi kommet rigtig godt fra land,” siger Per Dam og understreger, at væksten ikke skal tages for givet.

Tendenser vækker bekymring
Sol og Strand ser både vækst i højsæsonen og uden for højsæsonen. Det glæder Per Dam sig over, for det stemmer overens med ambitionerne i den nye nationale turismestrategi. Men de seneste års vejr og den generelle udvikling på nærmarkederne giver dog også anledning til bekymring.

De seneste to år har optakten til sommerens højsæson nemlig budt på perioder med regn, og der er derudover i udlandet økonomiske skyer og tendenser, som direktøren er opmærksom på, lyder det fra Sol og Strand.

”Selv om vi er startet godt, så holder vi begge ben på jorden. Der er vækst i bookinger også i højsæsonen, men stigningen er særligt stor uden for højsæsonen. Og som vi alle ved, så har de vejrmæssige optakter til de sidste to års højsomre været noget våde, og selv om sommervejret i 2024 rent faktisk det meste af tiden var rigtig fint, så kan det godt påvirke salget,” siger Per Dam og tilføjer:

”Regnen tog toppen af last-minute-salget i højsæsonen 2024, hvor markedet for første gang i mange år ikke var udsolgt – og de seneste års forsomre med regnperioder kan også fortsat risikere at påvirke efterspørgslen for højsæsonen 2025, hvor konkurrencen er stor blandt ferielande i Europa.”

Han peger på, at den tyske økonomi for tiden ikke er stærk, og at det øger prisfølsomhed og usikkerhed hos de tyske feriegæster. Derudover viser analyser, at tyskerne igen er interesserede i at rejse sydpå.

”Derfor vil vi nøje følge udviklingen i salget til højsæsonen de næste måneder. Det er vigtigt, at vi ikke tager højsæsonen for givet i Danmark mere, for vi skal i Danmark kæmpe endnu mere med andre landes indsats om feriegæsternes gunst og valg af ferieland,” siger Per Dam.

Relaterede artikler:

Ærø øjner mulighed for fordobling af feriehuse

Tiltag lærer feriehusbureauer at håndtere vrede gæster

Flere vil være kortere tid i sommerhuset