- TURISME24.DK - https://turisme24.dk -

Ny digital platform skal forbedre turistoplevelsen

Et destinationsselskab vil udvikle en ny digital platform, der skal give outdoorturister et bedre overblik, når de går på opdagelse i naturen.

Destination Fyn er gået sammen med udviklervirksomheden Ecojoys om at udvikle, hvad destinationsselskabet kalder en omfattende online platform til de fynske outdoorturister. Det skriver destination Fyn i en pressemeddelelse.

Projektet koster i alt syv millioner kroner, hvoraf 3,5 millioner kroner netop er blevet bevilget af Dansk Erhvervsfremmebestyrelse.

Platformen skal efter planen bistå outdoorturister med viden om alt fra underlaget på cykelstier til et overblik over spisesteder i området.

”Turistundersøgelsen 2022 fortæller os, at langt de fleste turister, der besøger Fyn og Øerne, er klar til at anbefale os til andre. Nu er der udsigt til, at turisterne kan få bedre overblik over de mange unikke tilbud og oplevelser, vi har på destinationen, og jeg er sikker på, at det vil gøre dem endnu gladere, når vi med den nye platform gør det nemt og overskueligt at være outdoorgæst på Fyn. Og så tror jeg også på, at de får lyst til at bruge flere penge, mens de er her,” siger Sofia Wulff, der er kommerciel chef i Destination Fyn.

Digitalt kort skal give overblik
Den nye platform kommer blandt andet til at omfatte et samlet digitalt kort, der viser, hvilke faciliteter og attraktioner der findes inden for en nær radius i den fynske natur.

”Platformen bliver outdoorturistens nye digitale ven, der både kender historien og alle de små autentiske steder samtidig med, at den giver gode tips til, hvor du skal sove og spise. Det kunne for eksempel være, at du fik lyst til lige at slå et smut omkring den lokale isbod eller aflægge museet i den næste kystby et besøg, fordi udstillingen formidler noget om det område, du lige har cyklet i,” fortæller Merete Vandmose, der er projektleder på den nye platform.

Et af platformens formål er også at gøre små, lokale virksomheder mere synlige, så Destination Fyn på den måde støtter op om omsætningen i det lokale erhvervsliv

Håber på at udbrede platform til resten af landet
I første omgang kommer udviklingen af platformen til at tage udgangspunkt i den 660 kilometer lange, skiltede Herregårdstrute, som Destination Fyn indviede sidste år.

Men også Øhavsstien og vandreruterne på Fyn er med i planerne. I længden er det dog også planen, at andre destinationer kan drage glæde af platformen, fortæller Dennis Østergaard, som er medgrundlægger i Ecojoys.

”Det er en meget omfattede mængde data, der skal ligge til grund for det her produkt, og vi glæder os sindssygt meget til at komme i gang. Heldigvis har de på Fyn et rigtig stærkt samarbejde på tværs og allerede godt styr på meget af deres data. Vi er ikke i tvivl om, at vi med det her projekt kan skabe en helt unik model, der også på sigt kan foldes ud andre steder i landet,” siger han.

 

Relaterede artikler:

Pulje skal forbedre cykeloplevelsen i Danmark

Vil have folk til at snøre vandrestøvlerne

Flere turister tager på fisketur i Danmark