Nu har Moesgaard i udkanten af Aarhus fået et rygstød i form af to milliondonationer, som skal benyttes til at videreudvikle museets indhold i løbet af de kommende tre år.
Hvis det står til Moesgaard, skal flere have en forståelse for, hvordan verdenshistorien faktisk hænger sammen, da det – ifølge museet – er af særlig stor betydning i disse dage, hvor forskellige personer og institutioner med særinteresser forsøger at bruge historien til deres egen fordel.
Nu er i hvert fald en del af fundamentet for en sådan indsats på plads, da museet netop har modtaget to fondsbevillinger, der skal benyttes til at videreudvikle det indhold, som Moesgaard både fysisk og digitalt står bag.
Augustinus Fonden og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond har hver især skænket 12 millioner kroner til museet således, at man nu har 24 millioner kroner til brug for den indsats, der er planlagt i de kommende tre år.
Omfatter blandt andet tre særudstillinger
Det er ikke første gang, at hverken Augustinus Fonden og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond rækker en hjælpende hånd i form af et større beløb til museet. Det samme gjorde sig nemlig gældende for tre år siden.
Her støttede begge Moesgaards daværende satsning, der hed ’Fremtidens Museum’. Udover produktion af tre indholdstemaer i udstillingerne, omfattede det også, at der blev foretaget en opbygning af digitale kompetencer på museet.
Det er netop sidstnævnte, der skal danne grundlag ’De store sammenhænge’, der løber fra i år og frem til 2028. Det aktuelle indholdsprogram dækker både tre årlige særudstillinger, et løbende aktivitetsprogram samt strategisk udvikling af den måde, som der kommunikeres om viden på.
Sidstnævnte skal ske ved, at Moesgaard vil lave flere nye digitale produktioner og formater, som skal bringe brugerne tættere på det unikke forskningsmiljø og forhåbentligt bidrage ved at give dem en interesse for historie, lyder det.
Drømmer om at danne modpol
Mads Kähler Holst, der er direktør på Moesgaard, forklarer, at det overordnede mål med det nye indholdsprogram er at give et så stort publikum som muligt dét, som direktøren beskriver som en dybtgående og troværdig verdenshistorisk forståelse.
”Det mener vi, er blevet vigtigere end nogensinde,” siger Mads Kähler Holst.
”Både fordi mange af vores store samfundsudfordringer er globale problemstillinger med betydelig historisk dybde og kompleksitet, og fordi vi i de her år oplever verdenshistorien blive politiseret og misbrugt både på digitale medier og på den internationale politiske scene.”
”Det vil vi gerne danne en modpol til, og det er et projekt, som kræver, at vi udvikler vores måde at lave museum på og vores indsats på digitale kanaler. ”
I den seneste udgave af Attraktionslisten fra Visit Denmark fremgår det, at Moesgaard med 355.673 besøgende var landets 21. mest populære turistattraktion i 2023.
Relaterede artikler: