- TURISME24.DK - https://turisme24.dk -

Esbjerg satser på festuge som trækplaster

Esbjerg inviterer snart til festuge, og det er håbet fra arrangørerne, at den kan tiltrække både lokale og besøgende. Man har lagt sig i selen for at fange interessen hos mange målgrupper, lyder det.

I Esbjerg håber man på, at både lokale og turister begiver sig ud i byen i det kommende stykke tid. Esbjerg Festuge løber nemlig af stablen fra den 13. til den 21. juni, og den byder på næsten 200 events spredt ni dage.

Arrangementerne har fokus på blandt andet musik, mad, teater, cirkus og børneaktiviteter, og de tæller blandt andet store koncerter, børnecykelløb, gadeperformere og langbordsmiddage. Det oplyser Esbjerg Kommune i en pressemeddelelse.

Her lyder det, at man ønsker at sætte fællesskab og genbrug i centrum, og at alle aldersgrupper skal kunne finde noget for dem.

“Esbjerg Festuge er bare noget helt særligt. Det er ni dage spækket med oplevelser for både store og små. Det er her, vi virkelig kan vise hinanden og omverdenen, hvad Esbjerg byder på kulturelt. Vi glæder os til at feste med hele byen og de mange gæster, som festugen også sender mod Esbjerg,” siger Kirsten Bisgaard Kirchner, eventchef i Esbjerg Kommune.

Kendte navne og kæmpende virksomheder
I løbet af festugen bliver Torvet i Esbjerg rammen for 18 gratis koncerter med kendte navne som Leslie, Malte Ebert, Jacob Dinesen, Aura Dione, Michael Falch og Blæst. Derudover vil lokale kunstnere hylde Johnny Madsen.

I I.C. Møllerparken er der cirkusforestillinger med Cirkus Krone, og i Heerups Have kan besøgende finde ro og fordybelse i kreative workshops, yoga og højtlæsning.

Som noget nyt bliver der også sat fokus på erhvervslivet, for under titlen Business Battle Esbjerg vil virksomheder dyster i kæmpe-bordfodbold.

Har haft vokseværk
Esbjerg Kommune oplyser, at festugen har haft vokseværk, siden den blev søsat i 1997. Det er eventsekretariatet i Esbjerg Kommune, som er tovholder, men byens kulturinstitutioner, caféer, restauratører og foreninger er også med.

Man prøver så vidt muligt at ramme målgrupper i alle aldre, uanset om man foretrækker finkultur eller det, som er mere mainstream.

Ud over de førnævnte navne er der også kirkekoncerter og opera, og kommunen udtrykker et håb om, at besøgende vil afsøge så mange muligheder som muligt.

 

Relaterede artikler:

Renoverer provinshotel for 45 millioner kroner

”Mit nye job bliver supersjov udfordring og opgave”

Åbner første Marriott uden for København