- TURISME24.DK - https://turisme24.dk -

Det første IC5-tog er ankommet til Danmark

Det første af de i alt 153 nye IC5-togsæt er rullet ind i Danmark. Det er en del af DSB’s kæmpeordre til en værdi af 20 milliarder kroner, som man håber vil fremtidssikre togdriften her til lands.

Midt i sommervarmen fandt DSB checkhæftet frem. Herimod slutningen af juni valgte togselskabet nemlig at øge den ordre på 100 IC5-togsæt, som man lagde hos franske Alstom i 2021 således, at DSB står til at modtage yderligere 50 togsæt.

På daværende tidspunkt forklarede DSB, at det var vækst i antallet af kunder og større efterspørgsel, der gjorde det nødvendigt at udnytte den option, som man sikrede sig i den oprindelige handel.

Togene skal erstatte DSB’s dieseltog, der – i takt med elektrificeringen af jernbanenettet – udfases i årene frem mod 2030. De ventes at begynde at blive taget i brug i 2027, men nu har DSB fået sat et vigtigt flueben i forhold til at få IC5 på skinnerne.

Kalder ankomst for en stor milepæl
Inden de nye tog kan få tilladelse til at transportere passagerer, skal de testes grundigt, og den proces kan man snart komme i gang med. DSB oplyser torsdag, at det første IC5-togsæt ud af de i alt 153, der bliver leveret, nu er kommet til Danmark.

Processen vil blandt andet foregå på det splinternye værksted i København, som er designet specifikt til at servicere og vedligeholde de nye tog i fremtiden. I tillæg til det i hovedstaden er der også blevet opført et lignende værksted i Aarhus.

Flemming Jensen, der er administrerende direktør for DSB, hæfter sig ved, at man med ankomsten af det nye tog tager et skridt imod en fremtid, der ikke vil være drevet af diesel.

”Det første IC5-tog i Danmark er en stor milepæl – ikke bare for DSB, men også for fremtidens togtrafik i Danmark. Det er et synligt bevis på, at vi er godt på vej mod en fuldt elektrisk togflåde. Det betyder flere afgange, og mere komfortable og hurtigere rejser for vores kunder.”

Regner med 2030
Den administrerende direktør påpeger desuden, at det først er, når IC5-togsættene er indfaset, at vi rigtigt kan kapitalisere på de investeringer, der er blevet gjort for at omstille jernbanetog på tværs af Danmark, og gøre den klar til en grønnere fremtid.

”De nye IC5-tog er på mange måder nøglen til at få det fulde udbytte af de store infrastrukturprojekter på jernbanen, som elektrificeringen og de nye signaler. Målet er, at DSB’s togflåde skal blive 100 procent elektrisk omkring 2030,” siger Flemming Jensen.

IC5-togene bygger på Coradia Stream-platformen, som allerede benyttes i lande såsom Italien og Holland.

DSB har investeret flere end 20 milliarder kroner til indkøb af togene og på at etablere infrastrukturen til deres fremtidige vedligeholdelse, og handlen rangerer som det hidtil største togindkøb i danmarkshistorien.


Relaterede artikler:

DSB øger milliardordre: Bestiller yderligere 50 tog

Danmarks nye tog går i produktion

DSB køber franske eltog for 20 milliarder kroner