- TURISME24.DK - https://turisme24.dk -

VisitDenmark vækker kunstværker til live med AI

Mona Lisa råder turister til at rejse til Danmark i stedet for at besøge hende på Louvre i ny kampagne skrevet og animeret af kunstig intelligens.

VisitDenmark har 6. marts igangsat en marketing-kampagne, hvor nogle af verdens mest kendte og velbesøgte kunstværker opfordrer til at besøge Danmark i stedet for at aflægge visit hos dem. Det skriver VisitDenmark i en pressemeddelelse.

I kampagnen bliver Mona Lisa, Frihedsgudinden, Van Goghs selvportræt og flere andre berømte kunstværker gjort levende ved hjælp af kunstig intelligens, og i en række videoer fortæller de, hvorfor turister skal rejse til Danmark frem for at stå i kø for at få et glimt af dem.

”Som rejsemål er Danmark ikke specielt kendt i udlandet, og der skal noget ekstraordinært til for at få opmærksomhed. Derfor har vi med hjælp fra avanceret teknologi lånt blandt andet Mona Lisa i kampagnen. For findes der bedre talspersoner end de malerier og statuer, som millioner af mennesker rejser ud for at se?” siger Erik Mortensen, som er Head of Global Brand & Business Development i VisitDenmark.

Højteknologi bringer kunst og kampagne til live
For at bringe kunstværkerne til live benytter VisitDenmark sig af kunstig intelligens, hvor deepfake og bevægelsessyntese er brugt til at give kunstværkerne en levende mimik.

Men det er ikke kun den visuelle del i videoen, der er skabt af kunstig intelligens. Selve manuskriptet til kampagne er også skrevet af chatbotten ChatGPT.

”Alle manuskripterne er skrevet af kunstig intelligens. Vi har ikke skrevet et eneste ord, kun kortet teksten lidt ned. Selv om det kan virke risikabelt at lægge budskaberne i hænderne på ChatGPT, er det vigtigt at eksperimentere med de nye teknologier, som vi helt sikkert kommer til at bruge mere i fremtiden,” siger Erik Mortensen.

Markedsfører oplevelser i hele landet
I kampagnen har kunstværkerne en klar opfordring. I stedet for at stå i kø og kigge på os, skulle du tage at rejse til Danmark. Erik Mortensen fortæller, at budskabet passer godt ind i tidens tendenser på rejsemarkedet, hvor turister søger mod de autentiske oplevelser.

”Danmark passer perfekt ind i de store rejsetendenser, vi ser i øjeblikket, og det spiller kampagnen på. Vi har ikke pyramider eller Mona Lisa, der kan tiltrække turister. Derimod har vi en overflod af oplevelser over hele landet, som turisterne kan tage del i på lige fod med de lokale. Det er dem, vi markedsfører med kampagnen.,” siger Erik Mortensen.

Marketing-kampagnen indgår som en del af en stor brandingkampagne for Danmark, som VisitDenmark kører i marts og april under overskriften ”Don’t Be a Tourist, Be an Explorist” for at skabe kendskab til Danmark og inspirere turisterne til at komme og opleve de danske everday wonders.

VisitDenmarks Kampagnevideoer kan ses på YouTube.

Relaterede artikler:

VisitDenmark vil genetablere den personlige kontakt

VisitDenmark satser på nordmænd i storbyerne

Kort indsalgsperiode bekymrer ikke VisitDenmark