Når OL starter i denne uge, bliver det med dansk turisme i første parket på Champs-Élysées. VisitDenmarks markedsføringsfremstød sætter blandt andet fokus på gastronomi og autenticitet.
Fredag bliver De Olympiske Lege officielt skudt i gang i Paris. For dansk turismes vedkommende tager VisitDenmark under OL del i festlighederne ved Danmarkshuset på Champs-Élysées med en stor pavillon, som skal vise Danmarks fortræffeligheder frem for omverden.
De Olympiske Lege løber frem til den 11. august, og i løbet af legene forventer virksomheden Mabrian, som leverer data til rejsebranchen, at omtrent 11,3 millioner gæster vil besøge Paris under legene, hvoraf 87 procent af de rejsende forventes at rejse til Paris fra andre regioner i Frankrig.
Den danske pavillon står VisitDenmark bag sammen med Erhvervsministeriet og destinationsselskaberne Wonderful Copenhagen, Destination Bornholm, Destination Trekantområdet, Destination Fyn, Destination Sjælland og Destination Vedhavskysten.
Nu har VisitDenmark løftet sløret for de arrangementer, som skal vise Danmark frem for omverden under den store sportsbegivenhed, og det inkluderer ud over turisme blandt andet både dansk madlavning og ministerbesøg.
Sætter fokus på danske madtalenter og turisme
VisitDenmark og Erhvervsministeriet sætter blandt andet fokus på gastronomi med en food talk lørdag, som blandt andet zoomer ind på Danmarks succes til kokkenes mesterskab Bocuse d’Or. I panelet vil kokken Brian Mark Hansen, som vandt den prestigefyldte konkurrence i 2023, nemlig deltage. Det samme vil franske Paul Marcon, som er Bocuse d’Or-kandidat og kok på Maison Marcon.
Flemming Nør-Pedersen, direktør for medlemmer og markeder i Landbrug & Fødevarer, Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør for Wonderful Copenhagen og Mikkel Borg Bjergsø, grundlægger af Mikkeller-bryggeriet, er også en del af panelet, og det samme er erhvervsminister Morten Bødskov (S).
Samme dag vil der være en tourism talk, hvor autentiske oplevelser er i fokus. Her vil VisitDenmarks administrerende direktør og sætte Michael Dodds fra Normandie Tourisme i stævne til en samtale.
”Turister flokkes som regel til de samme steder. Alligevel leder vi i stigende grad efter en oplevelse af autenticitet, når vi rejser. Følelsen af at have opdaget en perle, ingen vidste fandtes – eller netop den gemte restaurant, som kun lokale kender. Men som alligevel er en stor succes. Hvordan påvirker den efterspørgsel turisme-erhvervet? Og hvordan kan man bevare autenticiteten i en verden, hvor vi alle rejser til de samme steder?” skriver VisitDenmark om arrangementet.
Relaterede artikler:
Klipper snoren til Danmarks fremstød under OL