- TURISME24.DK - https://turisme24.dk -

VisitAarhus går på datingmarkedet

Med en ny markedsføringskampagne, der tager inspiration fra datingmarkedet, forsøger VisitAarhus at vinde de internationale turisters gunst.

Dating handler om at finde det rigtige match. Det samme forsøger VisitAarhus nu med kampagnen ”Your Local Love”.

Meningen er, at gæsterne skal føres sammen med netop dét område eller den oplevelse i Aarhusregionen, som passer til netop dem, det skriver VisitAarhus i en pressemeddelelse.

“Målet med kærlighedskampagnen er, at gæsterne skal falde for Aarhusregionen. Vi lancerer ‘Your Local Love’ med et glimt i øjet, fordi vi de sidste to år har haft succes med at anbefale oplevelser, som de lokale elsker i deres eget område. Det bygger vi nu videre på, og jeg er spændt på gæsternes reaktion, for kampagnen har lidt mere kant, end vi er vant til, siger direktør i VisitAarhus,” Pia Lange Christensen.

Kampagnen tager både Tinder, kontaktannoncer i aviser og TikTok i brug for at nå nye målgrupper. Og i foråret er VisitAarhus klar til at lancere en matchmaker-test, hvor gæsterne kan få deres helt egne skræddersyede anbefalinger til oplevelser og steder tilsendt på mail.

Fanger turisterne med scorereplikker
Kampagnen går efter at fange turisterne gennem datingmetaforer, scorereplikker og forelskelse. Eksempler på slogans, destinationen tager i brug, er: ”There’s plenty of fish in the sea. But this one is a catch” og “Afraid of the dark? I’ll hold your hand”.

”Som det første destinationsselskab, mig bekendt, prøver vi også Tinder af til markedsføring. Her giver vi brugerne mulighed for at ”date” vores område og attraktioner. Vi gør det med humor, og fordi vi synes, at der er så mange ligheder mellem at date og finde sin næste feriedestination. Men samtidig tror vi også på, at når vi bruger humoren, så får det nogle af de potentielle gæster til at stoppe op og tænke, at det lyder som et fantastisk sted at besøge,” siger marketingchef i VisitAarhus, Johan Friis Bergholt.

Skal dæmme op for krisen
VisitAarhus skriver, at kampagnen kommer nu, fordi inflation of generel usikkerhed præger turismebranchen. Corona har også betydet, at konkurrencen mellem feriedestinationer er blevet større, og derfor er der opstået et behov for at styrke den internationale markedsføring.

”Vi laver den her kampagne med ét formål, og det er at tiltrække flere gæster til Aarhusregionen. Vi oplevede i 2022 et rekordår for turismen med 16 procent flere overnatninger end i 2019, og hvis den positive udvikling skal fortsætte, så kræver det, at vi skiller os ud. Dét gør vi med den her kampagne,” siger Pia Lange Christensen.

Kampagnen er den første, som VisitAarhus ruller ud i alle destinationens nærmarkeder i Norge, Tyskland, Holland og Danmark. Den kommer til at køre året ud, og kampagnen er koordineret med VisitDenmark og lavet i samarbejde med medie- og contentbureauet Dentsu X.

 

Relaterede artikler:

Rekordår for Aarhusregionen

Ildsjæle er guld værd for turismen

Ny udviklingsplan sætter fokus på turister hele året