- TURISME24.DK - https://turisme24.dk -

Venter i spænding: Nye fund kan forsinke attraktion

Nu er forundersøgelsen til et storstilet byggeprojekt til indtil videre 310 millioner kroner gået i gang. Hvis der atter en gang gøres vigtige fund på området, kan tidsplanen ende med at skride.

I januar sidste år udpegede Vikingeskibsmuseet i Roskilde vinderen af en arkitektkonkurrence, der var udskrevet med henblik på at få tegnet og opført en ny bygning til museet således, at udstillingen sikres bedre mod vind og vejr.

Det samlede projekt omfatter en ombygning af den eksisterende Vikingeskibshal, en ny ankomst- og udstillingsbygning til Skuldelevskibene, bearbejdning af landskab samt etablering af en ny cykel- og gangsti, promenade med byrum og en ny gangbro over havnen.

Nu er man dog kommet et skridt mere i retning af at kunne byde gæster indenfor på det nye Vikingeskibsmuseet, da man mandag i denne uge satte gang i forundersøgelser af det område, hvor den nye udstillingsbygning skal opføres.

Vil øge forståelsen
I både vikingetiden og middelalderen var det område, der skal undersøges, den mest lavvandede del af Roskilde Fjord. Arealet var også en del af den lavvandede kyst, hvor jægere og samlere levede i den ældre stenalder, som var godt 6.000 år før Kristi fødsel.

Derfor krydser ansatte fra museumsorganisationen ROMU, der udspringer af Roskilde Museum, fingre for, at forundersøgelse kan føre til fund af eksempelvis stenalderbopladser, løse vragdele fra vikingeskibe eller anlæg fra tidlig middelalder til at regulere kyst og vandløb.

Ifølge Jesper Stub Johnsen, der er chef for museumsfaglig afdeling på Vikingeskibsmuseet, giver den slags nemlig en dybere forståelse for de fysiske rammer, som museet har til trods for, at de muligvis vil betyde, at der går længere tid end ventet, inden byggeriet kan komme i gang.

“Lige siden oldtiden har der været masser af liv og aktivitet på strandengen ned mod Roskilde Fjord. Selvom nye fund indebærer en risiko for projektet med en ny udstillingsbygning til de fem vikingeskibe, er vi meget spændte på at se, hvad der dukker op.”

”Hvert nyt fund kan berige vores forståelse af området, og det vil bidrage til at skabe et endnu mere interessant og informativt Vikingeskibsmuseum for fremtidige generationer.”

Har rejst 310 millioner kroner
Det er ikke uden fortilfælde. Da Vikingeskibsmuseet i 1996 byggede Museumsøen stødte man nemlig på i alt ni skibsvrag. Heriblandt det hidtil længste kendte vikingeskib kaldet Roskilde 6, som i dag er en del af samlingen på Nationalmuseet.

Udgravningen til forundersøgelserne foregår i første omgang med gravemaskine, som man vil benytte til at lave tre 1,5 meter brede søgegrøfter. Afhængigt af hvad der findes, kan Slots- og Kulturstyrelsen vælge at beslutte, at der skal foretages flere udgravninger, inden byggeriet kan komme videre.

”Når vi kommer ned til den oprindelige fjordbund og strandeng, kan der muligvis ligge skibsvrag eller vragdele fra vikingetid og middelalder, ligesom det var tilfældet ved gravningen af kanalen rundt om Museumsøen,” siger arkæolog og museumsinspektør Jesper Langkilde fra ROMU.

På nuværende tidspunkt er der fundet fuld finansiering til byggeriet af den nye ankomst- og udstillingsbygning samt delvis finansiering af bearbejdningen af landskabet. Det vil koste 310 millioner. Dermed mangler museet at finde 250 millioner kroner til resten af projektet, oplyses det.


Relaterede artikler:

En pris på 100 millioner: Projekt skal give besøgstal et markant løft

Ny chef skal puste liv i dansk vikingehistorie

Ny bygning skal sikre vikingeskibe mod vind og vejr