I længere tid har den danske hotelbranche kaldt på, at Booking.com skal underlægges skrappere lovkrav. Nu har Europa-Kommissionen udpeget den store platform til at være gatekeeper, og det betyder blandt andet et farvel til prisklausuler.
Booking.com har længe været et politisk tema i den danske hospitality-industri. Sidste års sag, hvor tekniske problemer i forbindelse med en opgradering af platformens udbetalingssystem betød, at overnatningssteder måtte spejde langt efter udbetalinger fra den store platform, gav anledning til massiv kritik i de danske medier.
Men mere generelt har der også været en kritik af den status, som Booking.com har på markedet, og fra blandt andet Dansk Erhvervs side har man opfordret til, at Europa-Kommissionen kategoriserer bookingplatformen som en såkaldt gatekeeper ifølge den nye forordning for digitale markeder, Digital Markets Act (DMA red.), som skal sikre, at de store techgiganter ikke udnytter deres dominerende markedspositioner til at stille urimelige vilkår og betingelser til de kunder, der er afhængige af deres platforme.
Derfor vækker det nu også glæde hos Dansk Erhverv, at Kommissionen mandag har valgt at definere Booking.com som netop gatekeeper. Det fortæller Lars Ramme Nielsen, der er branchedirektør i Dansk Erhverv, i en pressemeddelelse.
”Booking.com har længe haft en dominerende markedsposition i hotelbranchen med dertilhørende prisklausuler til skade for både forbrugere og hoteller. Markedsdominansen har særligt ramt de mindre overnatningssteder, der er helt afhængige af deres salg gennem Booking.com. Det er derfor med stor glæde, at EU-Kommissionen i dag har taget et vigtigt skridt imod mere fairness for hotelbranchen i Europa,” siger Lars Ramme Nielsen.
Dansk Erhverv repræsenterer godt 200 hoteller og konferencesteder med mere end 32.000 hotelværelser på landsplan og godt 86 procent af hotelværelserne i hovedstaden.
Må ikke sælge billigere på egne platforme
De prisklausuler, som Lars Ramme Nielsen nævner, betyder i praksis, at Booking.com ikke lader hotellerne udbyde deres hotelværelser til en billigere pris end på Booking.com, hvis de også udbyder deres værelser andre steder end på netop den store platform som for eksempel på hotellernes egne hjemmesider.
Med den nye status som gatekeeper har Booking.com seks måneder til at indrette sig efter Digital Markets Act, og det betyder altså også, at prisklausulerne nu i princippet bliver forbudt for platformen, og det er positivt for hotellernes konkurrenceevne, mener man hos Dansk Erhverv, for der er problemer forbundet med de meget store bookingplatforme.
”Platformsmarkeder med få dominerende spillere betyder desværre i det lange løb høje provisioner, kontraktvilkår og algoritmer til skade for forbrugere og hoteller samt de såkaldte prisklausuler. Mange vil sikkert erindre den massive pressedækning af Booking.coms problemer med at betale især mindre hoteller og værter i efteråret. Det er den slags problemer, man løber ind i, når gatekeeper-platforme har overtaget markedet og kan spille efter egne regler. Det er derfor helt rigtigt, at EU nu kigger i retning af hotellernes vilkår,” siger Lars Ramme Nielsen.
Booking.com er ikke den eneste platform, som er Europa-Kommissionen har udpeget som gatekeeper. I efteråret udpegede man de første seks gatekeepere i form af 22 centrale platformstjenester gennem Alphabet (virksomheden bag Google, red.), Amazon, Apple, Bytedance, Meta (der står bag Facebook og Instagram, red.) og Microsoft. De øvrige bookingportaler for hoteller står i øjeblikket ikke til at blive omfattet af EU-reglerne, oplyser Dansk Erhverv.
Relaterede artikler:
Europa-Kommissionen tager Booking.com under lup