Landfolk udlejer feriehuse med personlighed, som ligger i naturskønne omgivelser. PR-foto.

Ungt feriehusbureau får kapitalindsprøjtning

Et dansk feriehusbureau med blot to år på bagen er vokset til mere end 1.000 sommerhuse. Nu har Seed Capital investeret i bureauet, der nu vil udvide internationalt.

Det to år gamle feriehusbureau Landfolk har store ambitioner. Siden 2021 er feriehusbureauet gået fra nul sommerhuse til 1.000 sommerhuse i Danmark, Norge og Tyskland, men står det til bureauet, skal det tal fordobles i løbet af 2023. Det skriver Landfolk i en pressemeddelelse.

For at Landfolk kan lykkes med det foretagende, har bureauet forsøgt at rejse kapital for anden gang, og den har man fundet hos den danske kapitalfond Seed Capital, som har postet 28 millioner kroner i bureauet.

Ejerleder i Seed Capital, Ulla Brockenhuus-Schack, fortæller, at noget af det, som har fanget kapitalfondens interesse, er, at 70 procent af alle sommerhuse på Landfolks platform enten aldrig har været udlejet før, eller kun er tilgængelige på Landfolks platform.

“Det er enormt spændende at se Landfolk ruske op i en branche, som har stået stille alt for længe. De har formået at skabe en virksomhed på blot to år med imponerende omsætning ved bl.a. at udvide markedet med et segment, som aldrig tidligere har udlejet deres sommerhus, og et team der formår at eksekvere som få,” fortæller hun.

Håndplukker sommerhuse
Landfolk udlejer sommerhuse, som udvælges af bureauet på baggrund af kriterierne personlighed, naturskønne omgivelser, gode værter, kvalitet og ingen ”one size.” Bureauet oplyser, at 40 procent af de sommerhusejere, der søger at leje deres sommerhuse ud gennem bureauet, ikke kommer gennem nåleøjet.

“Vi håndplukker vores sommerhuse ud fra nøje udvalgte kriterier, som både tiltrækker nye sommerhusgæster og sommerhusejere. Det er bland andet sommerhusejere, som aldrig kunne finde på at udleje ved et traditionelt udlejningsbureau og en ny generation af sommerhusejere, som har lagt enormt stor energi og ressourcer i at indrette og gøre deres sommerhus personligt og lækkert,” fortæller Landfolks administrerende direktør, Christian Schwarz Lausten.

Vil styrke digital platform
Med investeringen på 28 millioner kroner ønsker Landfolk at styrke bureauets digitale platform, så den bliver mere enkel at benytte for både ejere og lejere. Behovet er opstået som en del af en aktuel udvidelse i Norge og Tyskland, som bureauet er i gang med.

“Vi har over de seneste tre måneder lanceret Landfolk i Tyskland og Norge, hvor vi har ramt et hul i markedet. Det vælter ind med husejere, for hvem det er enormt vigtigt med stor fleksibilitet og kontrol over udlejningen af deres sekundære hjem. Det bliver en stor og spændende opgave, som vi kommer til at investere mange ressourcer i,” fortæller Christian Schwarz Lausten.

Det er ikke første gang, at Landfolk får tilført kapital udefra. Sidste år købte Bestseller-milliardæren Anders Holch Povlsen 20 procent af Landfolk for et uspecificeret ”stort tocifret” millionbeløb. Allerede inden ejede Holch Povlsen 28 procent af virksomheden. Sidste år lød årsresultatet hos Landfolk på 10,7 millioner kroner.

 

Relaterede artikler:

Feriehusudlejer opruster ved vestkysten

Feriehusudlejning satte rekord i 2022

Kæmpesommerhuse møder kritik fra naboer