Blåvandshuk Fyr. Foto: Thomas Høyrup Christensen / Visit Vesterhavet

Udbryderdestinationer savner tilbud i lavsæsonen

Vesterhavet tiltrækker hvert år millionvis af turister. Men gæsterne savner gastronomiske oplevelser i lavsæsonen. Vesterhavsdestinationerne vil tænkes ind i national vækststrategi.

Turister valfarter til Vesterhavet for at nyde godt af naturen, madoplevelser og shopping. Og deres tilfredshed er tilsyneladende stor.

Wilke har foretaget en gæsteundersøgelse for Partnerskab for Vestkystturisme, der består af Destination Nordvestkysten, Destination Vesterhavet og Destination Vadehavskysten. De tre destinationsselskaber har meldt sig ud af Danske Destinationer.

I Wilkes undersøgelse har 83 procent af de 3.048 adspurgte turister svaret, at de har besøgt den jyske vestkyst mindst en gang før. Det skriver Partnerskab for Vestkystturisme i en pressemeddelelse.

Brug for nationale investeringer
Undersøgelsen viser samtidig, at anbefalelsesgraden stiger fra juli og oktober, og det er et signal om, at der nu skal satses mere på helårsturismen, mener Mogens Christian Gade, borgmester i Jammerbugt Kommune og formand for Partnerskab for Vestkystturisme. Der er dog brug for nationale investering, fortæller han.

”Der ligger et stort potentiale i at brede turismen ved Vestkysten ud over hele året. Alene i det første halvår af 2022 talte Vestkysten 7 millioner kommercielle overnatninger, og det var over 2 millioner flere end i hovedstaden. Vestkysten er Danmarks største driver for turismevæksten i dag, men der skal investeres fra nationalt hold, hvis vi virkelig skal skabe økonomisk vækst gennem turismen,” siger Mogens Christian Gade.

Mangler shopping og madoplevelser
Generelt set er turisterne godt tilfredse med de naturoplevelser, som de får i vestkystdestinationerne. Til gengæld mangler de et større udvalg af butikker og restauranter uden for højsæsonen. Og netop derfor ønsker Mogens Christian Gade, at Vestkysten tænkes ind i den kommunale vækststrategi.

”Der er plads til forbedringer på flere parametre for at gøre turismeproduktet endnu bedre og øge muligheden for at tiltrække nye målgrupper. Det kræver, at Vestkystturismen tænkes ind i den nationale vækststrategi som det sted i Danmark med det største turismepotentiale. Vestkysten har allerede en udviklingsplan klar til at blive realiseret med løsninger til de mange udfordringer og pejlemærker mod det næste vækstlag. Men der skal nationalpolitisk opbakning bag planen,” afslutter Mogens Christian Gade.

Gastronomien i højsædet
Når turister første gang gæster en af vestkystdestinationerne, er det særligt gastronomiske oplevelser, de er på jagt efter, viser Wilkes undersøgelse. Mogens Christian Gade mener, at potentialet for at udbyde madoplevelser langs den jyske vestkyst er højt.

”Mange turister vil ikke længere nøjes med en tur ned ad ’Pomfrit Strasse’. De vil have spiseoplevelser med friske lokale råvarer, der både imødekommer kødspisere, vegetarer og veganere. Hele Vestkysten er et unikt, naturligt spisekammer med råvarer af høj kvalitet og dygtige producenter, så fundamentet for den gastronomiske udvikling er til stede. Efterspørgslen vil kun vokse fremover,” siger han.

Wilkes analyse er baseret på 3.048 interviews med danske og internationale gæster fordelt på 20 feriesteder langs den jyske vestkyst. Alle interviews er gennemført i perioden fra 13. juli til 31. oktober 2022.

 

Relaterede artikler

Vesterhavet får 50 kilometer lang vandrerute

97 millioner kroner til investeringer i kystturisme

Historisk hotel genåbner efter stor renovering