- TURISME24.DK - https://turisme24.dk -

Trods Trump: Amerikanere vil på ferie i KBH

Mens danskernes lyst til at rejse til USA er raslet ned, efter Donald Trump overtog tøjlerne i USA, er sagen den modsatte, når det gælder amerikanere. Turismens minister glæder sig.

Det er efterhånden ingen hemmelighed, at danskernes lyst til at rejse til USA har været faldende, siden Donald Trump blev præsident, og udtrykte et ønske om at annektere Grønland. Men på den anden side af Atlanten har amerikanernes lyst til at rejse til Danmark aldrig været større.

Wonderful Copenhagen påpeger i en pressemeddelelse, at der sidste år var et rekordår for turismen fra USA, og den nye verdenssituation har ikke ændret en tøddel på lysten til at tage på ferie i København – tværtimod.

Tallene for første kvartal i år viser nemlig, at væksten i amerikanske overnatninger er steget med 17 procent i forhold til første kvartal sidste år.

Turismens minister er glad
USA er et vigtigt marked for hovedstadens turisme. Så vigtigt, at USA var det næststørste internationale marked, som i øvrigt bidrog til den største vækst på tværs af alle markeder i absolutte tal med en fremgang i overnatninger på mere end 150.000.

Nu forventer man, at hovedstaden i 2025 for første gang vil runde én million amerikanske overnatninger. I Ministeriet for Byer og Landdistrikter glæder Morten Dahlin (V), som også er turismens minister, sig over tallene.

”I en tid, hvor det dansk-amerikanske forhold bliver debatteret ivrigt, er jeg meget glad for, at så mange amerikanere har lyst til at besøge Danmark. Jeg håber, at den positive udvikling fortsætter, så vi i fremtiden kan byde velkommen til mange flere amerikanske gæster,” siger ministeren.

Vil ud af byen
Wonderful Copenhagen oplyser, at en undersøgelse viser, at amerikanske gæster har en større lyst til at tage ud af København og opleve andre områder end gennemsnittet.

Det billede genkender man eksempelvis i Helsingør, hvor amerikanerne er den største nationalitet blandt internationale gæster på Kronborg Slot. Det taler sig positivt ind i Wonderful Copenhagens arbejde med at sprede turister, der kommer til København, ud i en bredere dansk geografi, lyder det.

”Turismen er generelt følsom over for politisk og økonomisk uro, så i det lys er det ekstra glædeligt, at vores hovedstad har så stærkt et brand og er så attraktiv, at vi har stor vækst i gæster fra USA. Samtidig har hovedstaden flot vækst i gæster fra Storbritannien og Sydeuropa, så vi kan bidrage med et stort antal turister, som ellers ikke ville være kommet til landet. Dem arbejder vi på at sprede ud i en større dansk geografi, så de kan skabe værdi for endnu flere,” siger Søren Tegen Pedersen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

Så vækst i første kvartal
Hovedstaden kom i øvrigt ud af første kvartal med en samlet fremgang i overnatninger på cirka tre procent i forhold til sidste år, til trods for, at påsken i år ikke ligger i første kvartal, som den gjorde sidste år.

Fremgangen er alene båret af internationale overnatninger. Imens nærmarkederne er mere påvirkede af, at påsken i år ligger uden for første kvartal, og derfor ligger lavere i marts end sidste år, er fremgangen i hovedstaden i årets tre første måneder primært drevet af oversøiske markeder som USA og Storbritannien.

Her lyder væksten på henholdsvis 17 procent og cirka seks procent, og der er også vækst på de sydeuropæiske markeder Italien med en vækst på 16,5 procent og Frankrig med cirka fem procent.

 

Relaterede artikler:

Nye tal: Søgning på flybilletter til USA styrtdykker

Trods Trump: VisitDenmark forventer ny USA-rekord

Ny Aalborg-rute bringer USA til Nordjylland