På nær tekniske detaljer bliver de kommende elfærger til Alslinjen og Samsølinjen ens. Illustration: Molslinjen.

To danske færgeruter får elfærger

Færgerederiet Molslinjen skal også fremover besejle ruterne Alslinjen og Samsølinjen. Begge ruter skal 2024 og 2025 betjenes af nye tyrkisk-byggede elfærger, oplyser Molslinjen.

Transportministeriet har netop meddelt, at Molslinjen også tildeles de næste ti års besejling af færgeruterne Alslinjen, imellem Fynshav på Als og Bøjden på Fyn, og Samsølinjen mellem Ballen Havn på Samsø og Kalundborg på Sjælland.

De vundne udbud kommer for alvor til at sætte fart på den grønne omstilling af indenrigsfærger med en helt ny standard for elfærger i Danmark, skriver Molslinjen i en pressemeddelelse. Alslinjen skal besejles fra september 2024, mens Samsølinjens nye kontrakt løber fra januar 2025.

Alslinjen skal fra september 2024 have en helt ny elfærge, efter Transportministeriet har givet Molslinjen en ny ti-årig kontraktperiode. Kontrakterne på de to færgeruter, Alslinjen og Samsølinjen, løber i ti år. Molslinjen overtog de to ruter, da rederiet i oktober 2018 købte Danske Færger.

Alslinjens kommende elfærge skal sættes i drift til september 2024, mens Samsølinjens færge skal have første tur i januar 2025. De skal begge bygges på det tyrkiske værft Cemre Shipyard, der ifølge Molslinjen har omfattende erfaring med at bygge elektriske dobbeltende-færger.

”Vi er glade for at beholde de to ruter, Alslinjen og Samsølinjen, og vi glæder os til at udvikle trafikken begge steder i den næste kontraktperiode til gavn for de lokalsamfund, hvor færgedriften er så vigtig,” siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen, i pressemeddelelsen.

Skal have elfærger
Alslinjen og Samsølinjen skal fremover betjenes af elfærger drevet af grøn strøm. De to skibe kommer til at sætte helt nye standarder for elfærger i Danmark, oplyser Molslinjen.

Når kontrakterne er endeligt i hus, går Molslinjen i gang med de sidste detaljer omkring de to nybygninger.

”Vi har bygget videre på vores gode erfaringer med vores første elfærge på Fanølinjen. Her har vi fået værdifuld erfaring, som vi kan tage med os til de nye og større færger,” siger Carsten Jensen.

Næsten monopol på danske færgeruter
Molslinjen sejler nærmest alle store og større danske færgeruter, i alt ni fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen.

Molslinjen sejler om sommeren også mellem Sjællands Odde og Ebeltoft på Djursland, mens Bornholmslinjen har tre ruter til Bornholm, fra Ystad i Sverige, Køge og tyske Sassnitz.

Molslinjen, der beskriver sig som Danmarks største indenrigsfærgerederi, omsatte i 2019 for 1,9 milliarder kroner. Rederiet har siden 2015 udvidet fra to til ni danske færgeruter og forøget flåden til 15 skibe, der under normale rejseår betjener op til otte millioner passagerer. Molslinjen står også bag fjernbusserne fra Kombardo Expressen.

Molslinjen blev i 2020 år købt af den svenske investeringsfond EQT Infrastructure.

Relaterede artikler:

Ny Bornholmerfærge giver 527.100 passagerpladser

Flere danske havne har boom i krydstogtanløb

Busselskab havde næsten 600.000 passagerer i fjor