Tivoli marcherer mod bedre tider. Juli blev den bedste målt i omsætning i Tivolis 179-årige historie. Arkivpressefoto: Tivoli.

Tivoli opjusterer igen forventningerne til i år

Danmarks største turistattraktion er endnu ikke på omgangshøjde med 2019, men Tivoli havde sidste måned sin bedste juli nogensinde og opjusterer for tredje gang forventningerne til årets resultat.

Tivoli er i normale år Danmarks største turistattraktion: I året før coronakrisen, 2019, havde Tivoli 4,5 millioner besøgende.

Tivoli har siden åbningen i dette forår oplevet fremgang i forhold til antal gæster og stigende omsætning. Sidste måned, juli, blev målt på omsætning og resultat den bedste juli i forlystelseshavens historie nogensinde. Det betyder, at Tivoli i forbindelse med offentliggørelsen af halvårsregnskabet i dag for tredje gang i år opjusterer forventningerne til årets indtjening.

Det skriver Tivoli i en fondsbørsmeddelelse.

Sommerperioden har været præget af flotte begivenheder i Tivoli, men grundlæggende bunder opjusteringen i, at alle Tivolis forretningsben herunder forlystelser, restauranter, Nimb-hotellet og kulturprogrammet er lykkedes langt bedre end forventet, oplyses det.

Det gode sommervejr og at flere internationale turister end forventet er tilbage i København, har også positiv indflydelse på halvårsresultatet. Tivoli er fortsat ikke på niveau i antal besøgende gæster som i tiden før Covid-19, men kurven er støt stigende, fortæller Tivoli. Tivoli havde i første halvår af i år tæt på 1,2 millioner gæster.

En rigtig god sommersæson
Tivolis administrerende direktør, Susanne Mørch Koch, siger i pressemeddelelsen: ”Vi oplever en rigtig god sommersæson. Det har betydet et markant højere aktivitetsniveau end forventet. Selv om vi endnu ikke i gæsteantal er på fuldt niveau med tiden før coronapandemien, så oplever vi blandt andet flere udenlandske turister.”

Dagens udmelding fra Tivoli er en stigning i forventet omsætning i år på 50 millioner kroner til 1,05 milliarder kroner, hvilket vil være på niveau med 2019. Der forventes nu et resultat i år før skat i niveauet 60-85 millioner kroner mod tidligere forventet 25-50 millioner kroner, lyder meldingen. Fra 1. januar til 30. juni i år har Tivoli haft en nettoomsætning på 387,9 millioner kroner.

Tivolis nye finansdirektør, Martin Bakkegaard, siger om dagens opjustering af det forventede resultat: ”Resultatet er langt bedre end vi havde håbet, da vi lagde budget sidste år. Turismebranchen og vi var et helt andet sted økonomisk, og det var umuligt at forstille sig, at vi i juli i år skulle opleve, at den måned blev den bedste i Tivolis nu 179 års historie målt på omsætning og resultat.

Vi er naturligvis bevidste om, at Covid-19 i efteråret kan blive en faktor sammen med stigende inflation i samfundet, men der er altså lige nu grund til optimisme,” siger finansdirektøren.

Tivolisæsonerne er i år Sommersæson fra 8. april til 26. september, Halloween fra 13. oktober til 6. november, mens der er Jul i Tivoli fra 18. november til 31. december.

Relaterede artikler:

Udenlandske turister fik ekstra tour-oplevelse i Tivoli

Tivoli-rutsjebane til 55 millioner kroner står stille

Tivoli drømmer igen om egen Michelin-restaurant