Dansk sommerhus. Arkivfoto: Henrik Baumgarten.

Styrelse kommer med advarsel til feriehuslejere

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen opfordrer forbrugere til at være på vagt, når de lejer et sommerhus. I visse tilfælde stemmer markedsføringen ikke overens med produktet, og det kan i sidste ende koste feriehusudlejere penge.

Lejere af ferieboliger bliver ikke altid mødt af det, de blev lovet, når de ankommer til stedet, hvor de skal holde ferie.

Derfor har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen nu udsendt en advarsel, hvor de opfordrer lejere til at gøre et grundigt forarbejde, før de beslutter sig for at leje.

”Leje af sommerhus er en populær ferieform herhjemme. Desværre ser vi også, at forbrugere i nogle tilfælde kommer i klemme, fordi huset, annoncen eller aftalevilkårene har været mangelfulde. Derfor kan det betale sig at gøre sit forarbejde, før man lejer huset,” siger Susanne Aamann, der er forbrugerpolitisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, i en pressemeddelelse.

Annoncering skal stemme overens med produktet
Forbrugere oplever i visse tilfælde, at markedsføringen ikke stemmer overens med det egentlige produkt, som bliver tilbudt. For udlejere betyder det i sidste ende tabt indtjening.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fremhæver en sag fra september 2022, hvor en forbruger oplevede at leje en “femstjernet hytte” med spa og tagterrasse. Da anden bekræftelse kom, lød den på en femstjernet hytte med spa, men uden tagterrasse. Her fik forbrugeren ret til et afslag i prisen, fordi udlejeren ikke gav tilstrækkelig besked om ændringen.

På samme vis fik en forbruger i december prisafslag i en anden sag, fordi der ikke var panoramaudsigt over havet, som ellers var lovet flere gange i salgsmaterialet.

Opfordrer til at klage med det samme
Susanne Aamann opfordrer forbrugere til at klage med det sammen, når de opdager et problem i sommerhuset, de har lejet. Udlejere får nemlig typisk medhold hos Ankenævnet for Feriehusudlejning, når de ikke har haft chancen for at udbedre forholdende.

“Det er vigtigt, at man gør indsigelse med det samme, for udlejer skal have chance for at udbedre manglen inden for en rimelig tid. Hvis man først på hjemrejsedagen gør opmærksom på, at A, B og C ikke levede op til forventningerne, får man svært ved at gøre sin klagesag gældende”, siger Susanne Aamann.

I tilfælde, hvor udlejer har fået chancen for at udbedre problemer, uden at lykkes med det, kan udlejer blive nødt til at give afslag på prisen.

Ankenævnet for Feriehusudlejning har behandlet en sag, hvor en indendørs pool ikke kunne benyttes, fordi rummet og vandet var alt for koldt. Trods forsøgt udbedring fra udlejer, blev manglen aldrig afhjulpet. Forbrugeren fik derfor ret til at få 50 procent af lejeprisen retur, blandt andet fordi vedkommende kunne dokumentere, at man fra start havde gjort udlejer klar over manglen.

 

Relaterede artikler:

Ungt feriehusbureau får kapitalindsprøjtning

Feriehusudlejer opruster ved vestkysten

Kæmpesommerhuse møder kritik fra naboer