Sidste år lykkedes det for arrangørerne at tiltrække tusindvis af gæster i en tid, hvor der ellers var mange huller i arrangementskalenderen. Nu melder arrangørerne ud, at man vil gentage succesen.
Tidligere i år meddelte den danske kongressektor, at der var et efterslæb, når det gælder store events og kongresser i Danmark. Det tager lang tid at få arrangementer af denne type sat i søen, og corona trykkede på pauseknappen. Således er der blevet meldt om smalhals frem til midten af 2025.
Til gengæld premierede Copenhagen Gaming Week i januar; den nye esports- og gamingfestival i Bella Arena samt Bella Center Copenhagen, som Bellagroup og Wonderful Copenhagen i fællesskab har skabt for at give turismen et rygstød uden for højsæsonen.
Festivalen lykkedes med at tiltrække 12.500 besøgende, melder arrangørerne nu ud i en pressemeddelelse. Samtidig lyder det, at man planlægger at holde festivalen igen i 2025.
Det sker oven på, at Københavns Kommune allerede i marts meldte ud, at man forlænger støtten til Copenhagen Gaming Week ind i 2025 og 2026 med en udmøntning til planlægning og afholdelse på 2,5 millioner kroner i 2025 og 2 millioner kroner i 2026. Kommunen har i øvrigt også oprettet en pulje på 700.000 kroner, som man vil bruge på sin egen aktivering i forbindelse med eventen.
Flere aktører er med
Til næste år er det igen Bellagroup, Blackbox Media, Wonderful Copenhagen og Københavns Kommune, der står bag arrangementet. Samtidig har man også flere såkaldte indholdspartnere fra første år med igen. Det drejer sig blandt andet om Power, Game, Lego, Nintendo og flere andre.
”Det er vigtigt, at vi både skaber og videreudvikler stærke events og reasons to go i første kvartal, så vi kan udnytte det store potentiale i at styrke hovedstaden som vinterdestination. Copenhagen Gaming Week blev en stor succes her i vinter, og derfor er det rigtig positivt, at eventen vender stærkt tilbage i 2025,” siger Wonderful Copenhagens administrerende direktør, Mikkel Aarø-Hansen, som i øvrigt stopper i sin stilling den 1. november.
Han tilføjer:
”Vi bidrager fortsat til samarbejdet og vil blandt andet også fortsætte vores prioritering af markedsføring målrettet tiltrækning af tilrejsende til eventen og fortsætte sidste års succes med legacy-indsatsen, hvor vi bredte eventen ud til endnu flere, både borgere og erhverv, så eventen skaber endnu større samfundsværdi.”
I 2025 ønsker man at tiltrække et større publikum end i 2024, hvor festivalen blev afholdt i uge 2, i øvrigt i samme weekend, hvor mange danskere valfartede til København i forbindelse med tronskiftet. Derfor har man valgt at rykke Copenhagen Gaming Week til uge 7, da man vurderer, at flere børnefamilier har tid til at deltage i vinterferien.
Relaterede artikler:
Kommune forlænger støtte til stor gamingfestival