- TURISME24.DK - https://turisme24.dk -

Spil skal forklare prisændringer på dansk feriecenter

En gruppe studerende har udviklet kreative løsninger, som skal hjælpe Skagen Strand med at forklare ændrede priser overfor kunderne, der i fremtiden skal afregne el, vand og varme separat.

I en periode har en gruppe studerende haft deres gang på hotel og feriecenter Skagen Strand, hvor de i forbindelse med en eksamensopgave har arbejdet med en række løsninger, som er tiltænkt feriecenterets gæster.

Til dagligt beskæftiger de sig med digital konceptudvikling på professionshøjskolen University College Nordjylland. Skagen Strand havde bedt dem om at benytte deres værktøjer fra uddannelsen til at hjælpe med at formidle en prisændring.

Hotel og feriecenteret har nemlig ændret i forretningsmodellen således, at gæsterne i fremtiden skal afregne den el, vand og varme, som de forbruger under deres ophold, separat, men så falder værelseslejen til gengæld. Det skriver TV2 Nord.

Har udviklet flere små spil
Skagen Strand vurderede, at det umiddelbart kan være svært at forstå, hvorfor der sker ændringer i måden, man afregner på, og derfor valgte man at inddrage de studerende til at hjælpe med at formidle den nye forretningsmodel over for feriecenterets kunder.

Til det formål valgt de at benytte gamification. Begrebet beskriver et fænomen, hvor man bruger elementer fra spil i sammenhænge eller til aktiviteter, hvor de normalt ikke hører hjemme. Det kan blandt andet medvirke til at formidle et budskab eller gøre svært stof mere forståeligt.

”Det skal være sjovt at være på ferie, og man skal ikke blive uvenner over at en har taget et langt bad. Derfor har vi lavet nogle små minispil, hvor et omhandler affaldssortering, mens et andet handler om at spare på strømmen,” fortæller Kathrine Magrethe Pedersen, der er en af de studerende.

Anskuer udfordringer på en ny måde
Markedsføringschef Vigdis Hansen fra Skagen Strand, forklarer, at samarbejdet har været givtigt, og man potentielt vil gøre brug af flere af de løsninger, som de studerende har fundet på.

”De unge mennesker ser tingene på en helt ny måde, så vi får noget, hvor de tænker ud af boksen og ser nogle nye løsninger, og det, synes vi, er meget spændende.”

Det er anden gang, at Skagen Strand samarbejder med studerende fra en lokal uddannelsesinstitution om at løse nogle af de konkrete udfordringer, som hotel og feriecenteret møder i den daglige drift. Første gang var det kommunikationsstuderende fra Aalborg Universitet, der beskæftigede sig med hotellets grønne tiltag.


Relaterede artikler:

Historisk hotel genåbner efter stor renovering

Kvotekonge vil opføre dansk feriecenter med hotel

Dårlig medieomtale koster turister i Skagen