Ferie i Danmark. (Foto: Niclas Jessen | VisitDenmark | PR)

Slår fast: Dansk turisme er nødt til at stå knivskarpt

Hos Visit Sydsjælland & Møn ser direktøren flere aspekter i regeringens nye turismestrategi, som han mener, vil være til gavn for både mindre destinationer og Danmark som helhed.

Turismen står højt på regeringens dagsorden. Det hersker der ingen tvivl om. Så klar i mælet er Martin HH Bender, der er direktør for Visit Sydsjælland & Møn, i indledningen til organisationens seneste nyhedsbrev,

Den konklusion er destinationsdirektøren kommet frem til på baggrund af, at SVM-regeringen har givet minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde Morten Dahlin (V) ansvaret for turisme-erhvervet.

Udover udnævnelsen er direktøren også tilfreds med, at regeringen for nyligt har præsenteret den nye nationale turismestrategi, som Martin HH Bender mener ”peger i den helt rigtige retning”.

”Efter årtier hvor turismen har levet et skjult liv i skyggerne i Erhvervsministeriet, er vi nu landet under By-, Land- og Kirkeministeriets vinger, der anerkender turismen som et vigtigt væksterhverv for hele Danmark,” skriver han.

Kan ikke stå alene
Direktøren hæfter sig især ved, at politikerne har skævet til de dele af Danmark, der ligger uden for København, Aarhus og de andre store byer på tværs af landet.

”Det nye fokus på mødeturisme, detailhandel, outdoor- og kulturturisme viser med al tydelighed, at regeringen har fanget, at ja, dansk turisme drives frem af storbyerne, men at de absolut ikke kan stå alene.”

”Kyst-og naturturismen er et trækplaster, som tilmed holder liv i vores mange små lokalsamfund,” lyder det.

På vej med egen strategi
I løbet af COVID-19-pandemien markedsførte landets turismeaktører Danmark som én samlet destination i regi af kampagnen ved navn ’Meget mere end bare Danmark’. En sådan indsats er også et punkt i den nye strategi, og det glæder Martin HH Bender.

”Nu er virkeligheden en anden. Danskerne har fået rejselysten tilbage, og i en tid hvor man kan rejse halvdelen af jordkloden rundt for det samme, som det koster at leje et sommerhus på Møn, er vi nødt til at stå knivskarpt blandt vores konkurrenter.”

”Særligt natur- og kystdestinationerne her på Sjælland er dybt afhængige af de danske gæster. Derfor jubler vi over, at regeringen anerkender netop fastholdelsen af danskerne som et vigtigt indsatsområde de kommende år.”

Slutteligt slår destinationsdirektøren fast, at Visit Sydsjælland & Møn vil følge i regeringens fodspor i begyndelsen af det nye år, da man her også vil offentliggøre en helt ny strategi.


Relaterede artikler:

Minister: Ny turismestrategi har flere fokusområder

DKNT: Ny strategi baner vej for investeringer

Regeringen hæver ambitioner i ny turiststrategi