Scandic-hotel. (Foto: SRI Sign Solution | PR)

Scandic forudser stærkt marked i de næste måneder

Det har smittet af på resultatet, at restriktionerne er bortfaldet, lyder det fra Scandic. Nordens største hotelkæde har netop fremlagt et positivt regnskab for andet kvartal i år.  

Fredag offentliggjorde Scandic resultatet for regnskabsårets andet kvartal, og her var der fremgang at spore for virksomheden, der er nordens største hotelkæde.

Salget steg i løbet af kvartalet til 5,27 milliarder svenske kroner, hvilket svarer til 3,7 milliarder danske kroner. Det er en stigning på 221 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år, hvor det dog er værd at bemærke, at COVID-19-pandemien var en større barriere end i år

Driftsresultatet for kvartalet endte med et overskud på 1,08 milliarder svenske kroner (759,5 millioner danske kroner). Resultatet var desuden påvirket af, at Scandic har modtaget 94 millioner svenske kroner (66,1 millioner danske kroner) i statsstøtte samt et beløb svarende til 167 millioner svenske kroner (117,4 millioner danske kroner) fra en aftale med den norske regering om at huse ukrainske flygtninge samt kompensation for at have åbnet hoteller, lyder det.

Aktiviteten i storbyerne tilbage
Belægningsprocenten på kædens hoteller er steget i løbet af det forgangne kvartal til 63,2 procent mod 27,1 procent i andet kvartal af 2021. I løbet af kvartalet har Scandic derudover åbnet seks hoteller og trukket sig fra to.

Det betyder, at hotelkæden har øget antallet af værelser med 1.570 således, at Scandic nu råder over i alt 55.572 værelser, der er fordelt på 270 hoteller. Ifølge koncernchef Jens Mathiesen har det haft en effekt, når de gældende COVID-19-restriktioner er blevet udfaset.

”Hotelmarkederne tog fart i forbindelse med ophævelsen af ​​restriktionerne i begyndelsen af ​​året, og udviklingen var drevet af en stærk efterspørgsel på alle markeder. Frem for alt vil jeg fremhæve den positive udvikling i de vigtige storbyområder, hvor aktivitetsniveauet er vendt tilbage.”

Atter på 2019-niveauet
I løbet af kvartalet steg hotelkædens gennemsnitlige såkaldte RevPAR, der måler virksomhedens indtægter per ledigt værelse, til 749 svenske kroner (526 danske kroner). Den udvikling var ifølge Scandic drevet af en højere belægningsgrad på kædens hoteller samt en positiv udvikling i priserne.

Jens Mathiesen skriver desuden i ledelsesberetningen, at kædens RevPAR nu er på samme niveau, som den var før COVID-19-pandemien.

”Vores belægningsgrad steg fra 39 procent i første til 63 procent i andet kvartal, og vi har observeret en fortsat klar stigning i værelsespriserne på alle markeder. Scandics RevPAR vendte desuden tilbage til det niveau, som den havde i samme kvartal i 2019, hvilket var et rekordår for virksomheden.”

”Baseret på den nuværende bookingsituation forventer vi et fortsat stærkt hotelmarked i de kommende måneder. Vores drift er blevet mere effektiv, og vi er godt rustet til at kunne stå imod fremtidige udfordringer som øget inflation samt en mulig svækkelse af økonomien,” slår koncernchef Jens Mathiesen fast.

Relaterede artikler:

I dag får Danmark det største Scandic-hotel

Scandic kan være på vej mod rekordkvartal

I dag åbner Scandics 29. hotel i Danmark