Den nye hovedattraktion i Fårup Sommerland bliver rutsjebanen Fønix. Den er 40 meter høj, 905 meter lang og har en tophastighed på 95 kilometer i timen. (PR-foto: Fårup Sommerland.)

Rutsjebaner og nye oplevelser til en halv milliard kroner

I kølvandet på to år med både nedlukninger og perioder helt uden gæster, har en række danske forlystelsesparker foretaget store investeringer, der skal trække de besøgende tilbage i år.

COVID-19-pandemien har været særdeles udfordrende for en lang række erhverv, og turismeindustrien blev særligt hårdt ramt. Restriktioner har gjort, at det i perioder slet ikke har været muligt at byde besøgende inden for i blandt andet landets forlystelsesparker.

I øjeblikket slår mange forlystelsesparker dørene op til den nye sæson, som de håber, vil udvikle sig anderledes end de seneste par år. Det har parkerne blandt andet forsøgt at sikre ved at kunne præsentere nye oplevelser i 2022-sæsonen.

Flere af de danske parker har nemlig brugt COVID-19-krisen på at investere i opgraderinger af de forlystelser og andre tilbud, som de besøgende præsenteres for. Håbet er, at det vil få familierne til at kigge i retning af parkerne, når de træffer beslutning om, hvad de vil opleve i år.

Dobbelt så højt som før COVID-19
Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark (FFD) har opgjort antallet af investeringer, som parkerne har foretaget forud for den kommende sæson. Den viser, at forlystelsesparker på tværs af Danmark har investeret 500 millioner kroner i nye oplevelser.

Investeringerne er blandt andet foretaget i nye rutsjebaner, oplevelser, dinosaurparker og lignende. Foreningen oplyser desuden, at beløbet er cirka dobbelt så højt som den gennemsnitlige investeringssum fra årene op til COVID-19.

Foreningen har 12 medlemmer. Det drejer sig om Bakken, BonBon-Land, Djurs Sommerland, Fårup Sommerland, Jesperhus Feriepark, Knuthenborg Safaripark, Lego House, Legoland, Sommerland Sjælland, Tivoli, Tivoli Friheden samt Universe.

Tiltrækker turister til andre egne
Sekretariatsleder Kristian Nørgaard fra FFD slår fast, at selvom de to seneste år har været hårde at komme igennem, er der en tro i branchen på, at de besøgende nok skal vende tilbage.

”Selv for de allermest flittige forlystelsesparkgæster, vil der være masser af nyt at opleve i den kommende sæson. Krisen har været hård for parkerne, og de udenlandske gæster savnes stadig. Men der er en enorm tro på, at de besøgende higer efter gode familieoplevelser i de fantastiske rammer, som de danske parker og attraktioner kan præstere.”

Kristian Nørgaard understreger også, at en af forlystelsesparkernes styrker er, at en del af dem tiltrækker gæster til dele af landet, som normalt ikke ville få lige så mange besøgende som eksempelvis de store byer.

”Forlystelsesparkerne er en styrkeposition i det danske turismeerhverv. De tiltrækker gæster fra nær og fjern, udmærker sig med stor tilfredshed samt skaber en omsætning og beskæftigelse i nogle dele af landet, hvor turisterne måske ellers ikke havde fundet vej til i samme grad. Samtidig er investeringerne vigtige for at kunne fastholde Danmark som en attraktiv turistdestination. Det kræver dog ikke kun nye investeringer, men også gode konkurrencevilkår.”

 

Relaterede artikler:

Forlystelsespark fik tredjebedste sæson nogensinde

650.000 til halloween i danske forlystelsesparker

Halvt så mange gæster i danske forlystelsesparker