Den danske restaurationsbranche oplever vækst og ser lyst på fremtiden, viser en ny undersøgelse fra HORESTA. Højere omkostninger er dog en sten i skoen på den økonomiske udvikling.
De seneste år har været hård kost for landets restauranter, efter at coronapandemien har sat sine tydelige spor. Nu melder HORESTA, som repræsenterer en stor del af landets restauranter, at der dog er lys for enden af tunnelen.
I en ny medlemsundersøgelse, som organisationen står bag, meddeler 61 procent af restauranterne, at de har øget deres omsætning i 2023 sammenlignet med 2022. Blandt de virksomheder, som har oplevet fremgang, ligger væksten for størstedelen mellem fire til ni procent, mens knap hver femte har oplevet en omsætningsfremgang på over 15 procent, oplyser HORESTA i en pressemeddelelse.
Trods væksten lægger stigende omkostninger stadig pres på restauranterne, fortæller Jeppe Møller-Herskind, der er viceadministrerende direktør i HORESTA.
”Tallene viser, at branchen har kæmpet sig flot tilbage efter nogle enormt hårde år. Vi kan også se, at fremgangen er gældende for virksomheder både i og uden for hovedstaden. Restauranterne har formået at skabe mere omsætning, ligesom mange har styrket bundlinjen i en periode med stigende omkostninger. Og netop de stigende omkostninger til blandt andet lønninger og råvarer betyder, at væksten trods alt er relativt beskeden,” siger han.
Ser lyst på fremtiden
Selvom der stadig er udfordringer for restauranterne, viser medlemsundersøgelsen til gengæld også, at restauranterne ser lyst på tredje og fjerde kvartal af 2024 sammenlignet med samme periode i 2023. I tredje kvartal forventer 60 procent af restauranterne en styrket økonomi, mens det samme gælder for 55 procent i fjerde kvartal.
Også på længere sigt er restauranterne generelt optimistiske. Således svarer 46 procent, at fremtiden tegner lys eller meget lys, mens blot ni procent ser fremtiden som dyster eller meget dyster.
De københavnske restauranter har generelt et lidt mere lyst syn på fremtiden end restauranterne i provinsen. 54 procent af restauranterne i hovedstaden ser fremtiden som lys eller meget lys, mens det samme gælder for 41 procent uden for hovedstaden.
Relaterede artikler:
Dansk placering blandt verdens bedste har værdi for turismen