Hotellerne i Storkøbenhavn kigger stadig langt efter navnlig de udenlandske turister. HORESTA efterlyser en massiv markedsføringsindsat for at rette op på udfordringerne. Arkivfoto fra København: Henrik Baumgarten.

Region Hovedstaden mangler hver anden hotelgæst

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, hvordan hotellerne i de fem danske regioner klarede corona-krisens andet år. Værst er det i Region Hovedstaden, her mangler 42 procent af hotelgæsterne.

Hovedstadens hoteller har længst vej til normale tilstande på grund af de manglende udenlandske gæster, men nye tal fra Danmarks Statistik for 2021 viser blandt andet, at Region Sjællands hoteller nærmer sig 2019-niveauet.

Det skriver HORESTA i sit nyhedsbrev.

Region Sjælland indhentede sidste år 150.000 overnatninger i forhold til 2020, og det betyder, at der nu er tale om et dyk på 7,8 procent sammenlignet med før coronakrisen ramte i 2019.

Jonas Kjær, cheføkonom i HORESTA, siger: ”Historisk set har Region Sjælland haft en høj andel danske overnattende, og det har uden tvivl været medvirkende til, at regionen har rejst sig så hurtigt. Man er ikke i mål, og værelserne er nok næppe omsat for samme priser som før krisen, men efterspørgslen er der, og det er et vigtigt skridt på vejen.”

Store forskelle internt i regionerne
I Region Syddanmark, Midtjylland og Nordjylland mangler cirka hver femte overnatning, sammenlignet med 2019. Jonas Kjær understreger dog, at der kan være store forskelle internt i regionerne:

”I Trekantområdet har man manglet konferencerne, i Billund har der været ganske få internationale Legolands-gæster, og i Herning har det været småt med messeaktiviteten. Derfor kan overnatningsvirksomhederne disse steder have haft en væsentlig anderledes oplevelse af 2021 sammenlignet med kollegerne langs kysterne i samme regioner.”

Region Hovedstaden mangler stadig mange hotelgæster
I Region Hovedstaden mistede hotellerne knap seks millioner overnatninger i pandemiens første år. 1,7 mio. af dem blev indhentet i sidste år, men det samlede tab lyder fortsat på 42,7 procent i 2021 sammenlignet med 2019.

Med til historien hører også, at der er åbnet 5.000 nye hotelværelser de seneste to år i hovedstaden, skriver HORESTA.

Cheføkonom Jonas Kjær siger: ”Hoteludbuddet i København er større, og efterspørgslen er fortsat ikke på niveau. Der skal en massiv markedsføringsindsat til for, at vi kan begynde at rette op på udfordringerne i København. Virksomhederne er afhængige af, at den internationale rejselyst kommer tilbage, og det problem kan de ikke løse alene,” siger Jonas Kjær.

Relaterede artikler:

Dansk turisme genvinder delvist tabte overnatninger

Stor international kæde vil have 15 danske hoteller

Rykker åbning af Københavns nye unikke minihotel