Øresundsbron er den faste forbindelse mellem Danmark og Sverige. Den er 16 kilometer lang og består af en bro, en tunnel og den kunstige ø Peberholm. Arkivpressefoto fra Øresundsbron: Drago Prvulovic.

Øresundsbron kritiserer danske restriktioner

Mens Sverige har åbnet for danske turister og er grøn i rejsevejledningerne, står det anderledes til for svenske turister, der vil til Danmark. Øresundsbron ”mangler” halvdelen af de svenske kunder.

De danske kunder på Øresundsbron er tilbage, efter at Sverige har lempet sine indrejseregler og igen er grøn i de danske rejsevejledninger. Men de resterende danske restriktioner for indrejse til Danmark bremser opsvinget blandt svenskerne, skriver Øresundsbron i en pressemeddelelse.

Siden maj er den samlede trafik over Øresundsbron steget støt – fra et fald på omkring 55 procent sammenlignet med 2019 til et fald på nu kun 36 procent i sidste uge.

”Sverige har fjernet alle restriktioner for indrejser fra Norden, og det er blandt de danske kunder, at trafikken stiger mest lige nu. Men der er stadig restriktioner i den anden retning, hver anden svensk kunde mangler stadig,” siger Berit Vestergaard, salg og markedsdirektør hos Øresundsbron, der drives af Øresundsbro Konsortiet.

De danske fritidskunders trafik over broen blev fuldt genoprettet i sidste uge – den første uge efter de danske myndigheder fjernede anbefalingerne om at undgå ikke-nødvendige rejser til Sverige. Men blandt de svenske BroPas-kunder var nedgangen 70 procent i sidste uge sammenlignet med samme uge i 2019, året før coronakrisen.

Vi er en sammenhængende region
Linus Eriksson, administrerende direktør hos Øresundsbron, siger i pressemeddelelsen: ”Den danske hotel- og restaurationsbranche kommer til at mangle mange svenske kunder denne sommer. Fritidsrejser til Danmark er stadig begrænset af kravet om negative testresultater for dem, der ikke er fuldt vaccineret.

Da coronatests ikke er gratis i Sverige, bliver kravet en økonomisk bremseklods. Det er tydeligt i statistikken. Vi er en sammenhængende region, og mange længes efter at kunne rejse frit i begge retninger,” siger brodirektøren.

Godstrafikken over Øresundsbron havde et stærkt første halvår her i 2021. Fra januar til juni steg godstrafikken med 3,8 procent i forhold til 2019. Og i marts passerede 57.000 godstransporter broen, hvilket er den højeste månedlige beregning nogensinde og en stigning på cirka 11 procent sammenlignet med 2019.

”Trafikrekorden for godstransport på broen er særligt velkomment på et tidspunkt, hvor den samlede trafik stadig er meget langt fra normal. Rekorden er endnu et tegn på, at forbindelsen er en vigtig pulsåre for begge lande,” siger Berit Vestergaard.

Mens der i første halvår af 2019 i snit var over 17.500 personbiler i døgnet på Øresundsbron, var tallet i de første seks måneder af i år 58 procent lavere, eller i snit lidt over 7.200, viser tal fra Øresundsbron.

For antallet af busser er faldet endnu større, nemlig 81,6 procent færre mellem første halvår af 2019 og samme periode i år.

Relaterede artikler:

110 ugentlige Stena-sejladser på Danmark-Sverige

Flere lande bliver grønne i nye rejsevejledninger

Stigende trafik mellem Danmark og Sverige