- TURISME24.DK - https://turisme24.dk -

Øger markedsføringen af bæredygtige produkter

VisitDenmark og destinationsselskaberne skruer nu op for markedsføringen på produkter med bæredygtighedscertificeringer. Det skal være nemmere for turister at vælge grønt.

Det skal være nemmere for turister at finde bæredygtige oplevelser i Danmark. Derfor samler VisitDenmark nu en række attraktioner på Guide Danmark, som lever op til en række miljøcertificeringer. Det oplyser VisitDenmark i en pressemeddelelse.

Guide Danmark er en platform, som samler attraktioner, overnatningssteder, naturoplevelser med mere, og som bruges prominent på både VisitDenmarks og destinationsselskabernes hjemmesider til at markedsføre turismeprodukter.

Helt konkret bliver de miljøcertificerede produkter samlet i en database med navnet GreenExperiences.

Imødegår efterspørgsel fra turister
VisitDenmarks analyser har gennem flere år vist, at viden om grønne muligheder er noget, turister lægger stor vægt på. Samtidig viser analyserne også, at turisterne efterspørger, at mulighederne bliver lettere at finde.

”Turisterne vil gerne træffe miljøvenlige valg. Men det må ikke være noget, man skal søge længe efter. Derfor har vi skabt det nye univers Green Experiences i Guide Danmark, siger Eva Thybo, der er projektleder for bæredygtighed i VisitDenmark.

Det er i første omgang produkter med Green Key, Svanemærket, EU-Blomsten og Det Økologiske Spisemærke, der tages med i databasen.

Flere miljøcertificeringer kan komme med
Ikke nok med, at turisterne efterspørger viden om grønne tilbud, efterspørger de også viden om miljøcertificeringerne. Det har VisitDenmark taget højde for i den nye database.

”Vores analyser viser, at turisterne gerne vil have en klar beskrivelse af, hvad de forskellige mærkeordninger dækker. Derfor er der også links til certificeringsordningerne, så turisterne kan dykke mere ned i, hvad ordningen går ud på,” siger Eva Thybo.

Hun fortæller, at flere certificeringer kan komme med i databasen på længere sigt. En arbejdsgruppe under Partnerskab for Bæredygtig Turismeudvikling er lige nu i gang med at undersøge hvilke certificeringsordninger der skal være gældende, når målet i den nationale turismestrategi om, at 70 procent af overnatningsstederne skal være miljøcertificerede, skal gøres op.

Hvilke attraktioner, der kommer med i databasen, bliver afgjort, når arbejdsgruppen har truffet en konklusion. Partnerskab for Bæredygtig Turismeudvikling består af VisitDenmark og organisationerne Dansk Storbyturisme, MeetDenmark, og Dansk Kyst- og Naturturisme.

Formålet med partnerskabet er overordnet se at undersøge turismens udledning af drivhusgasser og rådgive virksomheder til at blive mere bæredygtige.

 

Relaterede artikler:

Grøn omstilling giver økonomisk pote for kendt hotel

Molslinjen vil mindske madspild

Disse hoteller og kongrescentre fik Green Key i 2022