To af Scandlines’ miljøvenlige færger, forrest Copenhagen, bagest Berlin. Foto: Scandlines.

Nyt rotorsejl øger Scandlines’ brug af vindkraft

Scandlines, der sejler mellem Danmark og Tyskland, har målsætning om at blive emissionsfri i 2040. Seneste skridt var installation af et cleantech-rotorsejl på rederiets hybridfærge, M/F Berlin.

I går installerede Scandlines et såkaldt Norsepower-rotorsejl på hybridfærgen M/F Berlin i havnen i Rostock, mens færgen var ude af drift i nogle timer. Færgen er igen i drift.

Siden 2013 har Scandlines ifølge egne oplysninger investeret over 2,2 milliarder kroner i miljørigtig hybridteknologi.

I 2020 føjede rederiet miljøvenlig vindkraftteknologi til listen af grønne initiativer med installationen af et rotorsejl på hybridfærgen Copenhagen, der sejler på ruten Gedser-Rostock. Med rotorsejlet fra finske Norsepower kan Scandlines reducere CO2-udledningen fra hybridfærgen med gennemsnitligt fire procent – og på de gode dage med helt op til 20 procent, oplyser Scandlines i en pressemeddelelse.

Når vinden møder det roterende sejl, opstår en trykforskel. På den ene side af sejlet aftager vinden i fart, mens den på den anden side tiltager i fart. Forskellen i vindhastigheden resulterer i en trykforskel, som presser skibet fremad.

Som følge heraf kan Scandlines skrue ned for brugen af dieselmotorer og reducerer således både brændstofforbruget og de dermed forbundne emissioner.

Løsningen er fuldt automatiseret
Michael Guldmann Petersen, driftsdirektør hos Scandlines, siger i pressemeddelelsen: ”Vi har positive erfaringer med rotorsejlet på Scandlines-hybridfærgen Copenhagen og har derfor forberedt søsterfærgen til også at få et rotorsejl. Rotorsejlet blev installeret uden problemer, og at færgen kunne gå i drift igen her tirsdag morgen som planlagt.”

Løsningen er fuldt automatiseret. Systemet måler vindens hastighed og retning og beregner herefter, om rotorsejlet vil reducere udledningen. Når det er tilfældet, starter rotorsejlet automatisk. Der er defineret positioner, såkaldte ”red zones”, i områderne ud for Gedser og Rostock/Warnemünde, hvor rotorsejlet ikke aktiveres, da det vil gribe forstyrrende ind i skibets manøvrer, oplyses det.

Scandlines driver to færgeruter, den anden er Rødby-Puttgarden. Seks af rederiets syv færger er hybridfærger.

Med over 38.000 afgange fordelt på de syv færger transporterede Scandlines sidste år over 3,6 millioner passagerer, 950.000 personbiler og næsten 720.000 fragtenheder på Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock.

Relaterede artikler:

Advarer mod at trække tæppet væk under indenrigsfærgerne

231 millioner til mere miljøvenlig dansk færgedrift

DFDS flytter afgangstid mellem København og Oslo