Destination Himmerland ønsker at få turistaktørerne i destinationen til at rykke tættere sammen i bussen. Nu har man holdt et netværksmøde i Mariager, så den lokale branche kan få fælles idéer.
Mandag den 19. maj blev det første netværksmøde med turisme som tema afholdt i Mariager. Her samlede Destination Himmerland aktører fra byens turismeerhverv, foreningsliv og oplevelsestilbud, og ifølge destinationsselskabet var der livlig dialog og idéudveksling, hvor både potentialer og konkrete tiltag blev drøftet.
Blandt andet blev der brainstormet på et nyt madprojekt, som Destination Himmerland ser som et muligt trækplaster for både lokale og besøgende, oplyser destinationen i en pressemeddelelse.
Tankerne udspringer af det nu hedengangne event ”Mad for alle,” som i mange år satte fokus på lokale fødevarer på Mariager Havn. Et lignende arrangement kan nu være i støbeskeen, såfremt opbakningen er der fra turismeaktørerne og de lokale.
Diskuterede gæstebehov
På netværksmødet var et andet emne også i fokus. Navnlig hvordan Destination Himmerland fremadrettet kan understøtte aktørerne i at synliggøre Mariager som turistdestination.
Her oplyser Destination Himmerland, at destinationsselskabet kunne fremhæve gæsternes behov, når de vælger en destination.
I 2024 gennemførte destinationsselskabet nemlig en gæstetilfredshedsundersøgelse, der viser begejstring blandt byens mange besøgende: Gæsterne fremhæver særligt Mariagers smukke natur, byens gæstfrihed og den hyggelige atmosfære.
Samtidig viser data fra turistbranchens dataplatform, VisitData, at Mariager er i positiv udvikling. Turiststrømmen er stigende – særligt i midtbyen, hvor der siden 2024 er registreret en stigning på 10 procent i antallet af besøgende.
Erfarne kræfter er en fordel
Hos Destination Himmerland giver netværksmødet anledning til optimisme. Destinationsdirektør Johanne Bugge påpeger, at byen har en fordel, når det gælder turismeudvikling.
“Det mærkes tydeligt, at aktørerne i Mariager har mange års erfaring med at have gæster i byen og er dygtige til at få sat ting i værk – det er en stor force for byens fremtidige turismeudvikling,” siger hun.
Direktøren beskriver netværksmødet som et vigtigt skridt mod en stærkere og mere sammenhængende turismeindsats i Mariager. Samarbejde, lokalt engagement og fælles visioner er nøgleordene i det videre arbejde, lyder det.
Destination Himmerland oplyser, at man snart inviterer til næste møde, og at man håber, at aktører fra turismen, detailhandlen, virksomheder, foreninger, frivillige og aktører inden for turisme og lokalsamfund vil deltage.
Relaterede artikler:
Vil skære fire millioner af bidrag til Destination Nord