Dansk Kyst- og Naturturisme er kommet med en række forslag til at hjælpe sin del af den danske turisme på fode efter coronakrisen. Her er det fra nordjyske Løkken. Arkivpressefoto fra Dansk Kyst‑ og Naturturisme.

Nye initiativer til genstart af turisme i Danmark

Dansk Kyst- og Naturturisme klar med 11 bredt fordelte initiativer til ”Kickstart Dansk Turisme,” en fælles, national holdindsats for at genrejse dansk turisme i kølvandet på coronakrisen.

Bidragene til ”Kickstart Dansk Turisme” fra Dansk Kyst- og Naturturisme dækker vidt og har overskrifter som Viden til tiden, Back to Business, E-learning, Tourist Stay Safe og Kickstart erhvervsturismen. De 11 bidrag er nu samlet på Dansk Kyst og Naturturismes hjemmeside.

Dansk Kyst- og Naturturisme er en erhvervsdrivende fond, der som en del af regeringens vækstplan for turisme og oplevelsesøkonomi arbejder for bæredygtig vækst og udvikling af kyst- og naturturismen. Fonden har til formål at sikre, at kyst- og naturturismen i Danmark vinder nye markedsandele, står det på fondens hjemmeside.

”Kickstart Dansk Turisme” er en fælles, national holdindsats for at genrejse dansk turisme efter coronakrisen, hedder det blandt andet.

Mange emner
Her en forkortet gennemgang af de 11 projekter. Nederst i artiklen er der link til selve hjemmesiden.

#1 Viden til tiden: Nedlukninger og begrænsninger som følge af corona-pandemien har tvunget turismesektoren til at tænke nyt og kreativt. Med udgangspunkt i danske og internationale tiltag, bidrager indsatsen her med viden indenfor tendenser og udviklingen mellem udbud og efterspørgsel i sektoren.

#2 Reframe og mersalg ved Vestkysten: Med initiativer i ”Reframe og mersalg” forsøges med understøttende og vidensopbyggende tiltag at kompensere og minimere de begrænsninger og effekter, COVID-19 har haft for turismeerhvervet ved Vestkysten.

#3 Back to Business – Back on Track: Konsekvenserne post-corona er uvisse, men meget vil være forandret: ændret turistadfærd og ændrede rejsemønstre. Digital forretningsforståelse er afgørende for turismeerhvervet, og der er behov for at understøtte erhvervets forretning, udvikling og vækst.

Opkvalificering og videreuddannelse af turismeerhvervet
Videre i gennemgangen af de 11 punkter fra Dansk Kyst- og Naturturisme står der:

#4 E-learning: Opkvalificering og videreuddannelse af turismeerhvervet. Via E-learning vil projektet klæde aktørerne på til at varetage opgaver for den samlede destination. Samtidig er der ønske om at udvide læringen til erhverv, der ikke altid ser sig som turismeaktør.

#5 Digitale løsninger og turistinformerende indsatser: Formålet med projektet er at skabe vækst og omsætning for aktørerne igennem en koordineret indsats indenfor turismeformidling, turistinformation og brug af digitale løsninger samt at skabe øget kendskab hos destinationens turister.

#6 Tourist Stay Safe-projektet skal guide turismevirksomhederne til en post-corona-tid og lægger vægt på at finde løsninger til at kommunikere hygiejne- og tryghedstiltag, så det bliver et aktiv for turismevirksomheden og en tryghedsskaber for gæsten.

#7 Outdoor- og naturbaseret oplevelsesudvikling: Der er et uudnyttet potentiale knyttet til den øgede søgning mod outdoor- og naturoplevelser i kølvandet på COVID-19.

Kickstart af dansk erhvervs- og mødeturisme
#8 Kickstart af erhvervs- og mødeturisme: Projektet fokuserer på fastholdelse af vunden forretning og tiltrækning af ny. Der fokuseres også på udvikling af de danske mødedestinationers tilbud – herunder at mindske kunders usikkerhed ved Danmark som mødedestination samt at gennemføre virtuelle site inspections.

#9 Kickstart kulturturismen: Kulturen er nøglen til en kickstart af storbyturismen i Danmark efter COVID-19-pandemien. Indsatsen skal i samarbejde med storbyernes kulturpartnere sætte ekstra fokus på kulturoplevelser samt gennem ny viden og nye løsninger bidrage til kulturinstitutionernes attraktivitet.

#10 Kickstart innovationen: COVID-19 har medført nye behov og adfærdsmønstre for storbyens gæster. Kickstart innovationen vil kickstarte storbyernes turismeomsætning gennem udviklingsforløb, hvor nye partnerskaber og innovative løsninger er i fokus.

#11 Digital infrastruktur i verdensklasse: Danske Destinationer og VisitDenmark går sammen om at opgradere og videreudvikle dansk turismes digitale infrastruktur.

Her er link til de 11 initiativer til projektet ”Kickstart Dansk Turisme” fra Dansk Kyst- og Naturturisme. Klik her

Relaterede artikler:

Dansk turisme udeladt fra regeringens vækstteams

Dansk Erhverv med ny kampagne for hotelbranchen

Ny millionplan skal hjælpe turismen i hovedstaden