Verdens største hurtigfærge, Express 5, er endnu engang blevet forsinket. Forsinkelsen betyder, at hurtigfærgen Max må blive på Østersøen længere end forventet.
Først blev Express 5 forsinket på grund af coronapandemien og dernæst i januar 2023, efter Molslinjens teknikere fik meldingen om forsinkelsen under et besøg Austal-værftet i Fillipinerne, hvor færgen bliver bygget.
Nu er færgen så forsinket igen, fordi byggeprocessen på værftet trækker ud, oplyser Molslinjen i en pressemeddelelse.
Efter sidste forsinkelse meddelte Molslinjen, der ejer Bornholmslinjen, at Express 5 ville indgå i sejladsen mellem Rønne og Ystad umiddelbart efter påske. Rederiet oplyser til Turisme24.dk, at man nu har en horisont, der hedder ultimo april.
Express 5 er Bornholmslinjens kommende flagskib. Med sine 115 meter er færgen den største hurtigfærge i verden. Kæmpefærgen til 640 millioner kroner har plads til 1.610 passagerer og 451 biler og kommer til at sejle med en hastighed på cirka 70 kilometer i timen.
Express 5 er aktuelt i gang med de sidste forberedelser, inden turen går fra Filippinerne til Danmark.
Beholder færge i Østersøen
Forsinkelsen af Express 5 betyder samtidig, at hurtigfærgen Max ikke bliver sendt fra Bornholm til Kattegat, hvilket ellers var planen.
”Vores plan om fire samtidige hurtigfærger på Kattegat glæder vi os meget til at sætte i værk. Men desværre må vi erkende, at det bliver lidt senere, end vi havde håbet”, siger Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard.
Ifølge den nuværende sejlplan skulle Max have været sejlet på ruten mellem Ebeltoft og Odden fra den 20. april, men forsinkelsen betyder, at det nu først bliver fra 11. maj. Dermed forventer Molslinjen, at færgen stadig er klar til fuldt program til Kristi Himmelfart.
”Ruten til og fra Bornholm er en livline og samfundsbetinget, og vi har forpligtelser, som vi meget gerne vil overholde, og så henter vi Max hjem, så snart Express 5 kan sættes i drift”, siger Jesper Skovgaard.
Erfarne kræfter varetager hjemturen
Molslinjen har valgt, at det bliver kaptajn Kasper Sommer, der får ansvaret for sejladsen mellem den filippinske by Cebu og Rønne på Bornholm. I tillæg til at han selv stammer fra klippeøen, har han siden 2010 – udover et enkelt år – sejlet til og fra Bornholm, og har i dag rang af seniorkaptajn.
Som overstyrmand har rederiet valgt Nis Svenstrup Pedersen, der flere gange tidligere har medvirket til at sejle Molslinjens nye færger til Danmark fra skibsværter i Australien. Det var både tilfældet, da Express 2 skulle hentes i Hobart på øen Tasmanien samt under Express 4’s hjemtur fra byen Perth.
Såvel kaptajnen som overstyrmanden er allerede rejst til Filippinerne, hvor de har indfundet sig på skibsværftet og er i færd med at forberede sejladsen hjem til Danmark, så de er klar, når Express 5 kan leveres til Molslinjen.
Relaterede artikler:
Molslinjen vil mindske madspild