Der er i snit én million daglige rejser med bus, tog og metro i hovedstadsområdet. Nu skal skift mellem disse transportformer gøres nemmere. Pressefoto: DOT, Din Offentlige Transport.

Ny hjemmeside øger overblik over offentlig transport

DOT, Din Offentlige Transport, lancerer i samarbejde med DSB, Movia og Metroselskabet ny hjemmeside, der skal gøre det nemmere at være kunde i den offentlige transport i Hovedstaden.

Det skal være lettere i hovedstadsregionen at skifte mellem bus, tog og metro og få et overblik over, om der er elevator på stationen, nem adgang med barnevogn eller cykel eller parkeringsmuligheder.

Derfor lancerer DOT, Din Offentlige Transport, i dag en ny hjemmeside, der giver overblik over faciliteterne på stationen, og mulighederne for at skifte til og fra bus og metro.

DOT sørger for kundeservice, trafikinformation, køreplaner, billetkøb og priser, når én million daglige rejser foretages med bus, tog og metro. DOT skal sikre en god kundeoplevelse på tværs af transportformer og gøre det attraktivt at rejse bæredygtigt.

Hjemmesiden – ditoverblik.nu – gør det også nemmere for personer med et handicap at planlægge rejser med bus, tog og metro, skriver DOT i en pressemeddelelse.

Designet til kunder med behov for at planlægge rejse i god tid
Rune Jon Jensen, sekretariatschef i DOT, Din Offentlige Transport, siger i pressemeddelelsen:

”Mange af vores kunder – især dem med særlige krav til tilgængelighed – vil gerne være godt forberedte, når de skal rejse med offentlig transport. Den nye hjemmeside er designet til de kunder, som har brug for at planlægge deres rejse i god tid med udgangspunkt i, hvordan stationerne ser ud og hvilke skiftemuligheder der er.”

Susanne Olsen, landsformand i Dansk Handicap Forbund med cirka 8.000 mennesker med bevægelseshandicap, siger: ”Mange af vores medlemmer er vant til at tjekke tilgængeligheden på forhånd, inden de begiver sig ud på tur eller rejse. Derfor er det en rigtig god forbedring, at alle relevante oplysninger om tilgængeligheden på de enkelte stationer bliver præsenteret ét sted.”

Skal udbygges
Den nye hjemmeside er et pilotprojekt, og viser i første omgang faciliteterne på 50 stationer og skiftesteder i hovedstadsområdet.

Baseret på tilbagemeldingerne fra kunderne, skal hjemmesiden skal udbygges med yderligere skiftesteder på hele Sjælland.

Relaterede artikler:

Grænsekontrol halverer personrejser over Øresund

Københavns Lufthavn skal have større togstation

Turister i europæiske storbyer har grønt fokus