Ambitionen er klar. Det skal ikke kun være, når sommersolen skinner, at turisterne indfinder sig, og den drøm skal en ny strategi og et navneskift hjælpe med at gøre til virkelighed.
Der blæser nye vinde langs Svendborgsund, og håbet er, at de vil bringe flere helårsturister til den sydfynske by, der deler navn med farvandet mellem Fyn og Tåsinge. Man forventer dog ikke, at de vil komme af sig selv.
Derfor ændrede SvendborgEvent ved årsskiftet navn til Svendborg Event & Turisme. Det sker som led i en større strategisk indsats, der har til formål at befæste turismens position som en vækstmotor for byen.
Øjner turismemuligheder
Det er 10 år siden, at en række aktører såsom Svendborg Kommune, Erhvervsforum Svendborg og Svendborg Turistforening søsatte Svendborg Event & Turisme for at trække flere turister til. Organisationen laver blandt andet events, arbejder med branding og driver VisitSvendborg.
I en pressemeddelelse oplyser Svendborg Event & Turisme, at navneskiftet skal gøre det klart for alle, at man nu nærer en ambition om, at byen skal være en helårsdestination, hvor både kultur, naturen og andre oplevelser skal trække turister, der rejser privat eller i erhvervsøjemed, til.
I tillæg hertil ønsker organisationen at udnytte det potentiale, som man mener, der er i blandt andet UNESCO Geopark Det Sydfynske Øhav og Arena Svendborg, som efter planen vil have plads til 4.500 tilskuere, når den åbner i år. Det fortæller bestyrelsesformand Martin Larsen.
“Med det nye navn ønsker vi at vise, at vi prioriterer turismen som en central del af vores arbejde. Turismen er en vigtig vækstmotor for Svendborg, og vi ser et stort potentiale i at koble vores stærke events og kvaliteter som handelsby med en endnu stærkere turismeindsats.”
Vil ikke droppe kerneaktivitet
At der nu sættes et nyt navn op over døren, er en udmøntning af den nye strategi, der er blevet lagt, efter at Søren Brønserud sidste år blev ansat som turist- og eventchef. I den arbejder man nemlig med de muligheder, som turismen rummer, og på at styrke Svendborg som helårsdestination.
Svendborg Event & Turisme understreger dog, at organisationen fortsat anser events som en kerneaktivitet, og man vil ligesom hidtil også i fremtiden understøtte, servicere, udvikle og afholde events i samarbejde med forskellige aktører i byen.
”Svendborgs mange events er med til at skabe en levende by, der skaber oplevelser og værdi for både byens borgere og byens gæster,” lyder det.
Relaterede artikler:
Store turistambitioner mødt af skepsis i fynsk by